Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
mira schreef : Een dichter schrijft:
Bij mijn zonen ben ik veilig
Een hele wereld schuilt daarachter.
Neen het is geen ongelooflijk vrolijk gedicht, m.i., het is de vrolijkheid van de melancholicus, de echte, niet de 'would be'.
Het klinkt ook als een 'bekentenis' (ik zocht een beter woord), de wereld van de zonen geeft de dichter toegang tot iets wat 'vreugde' heet; 'sinds ze er zijn...' ervaart hij vreugde, wellicht pas sedert lange tijd.
Verdriet is de dichter niet vreemd, maar het maakt een ommetje, want... daar zijn z'n zonen. Schild! Soelaas! Bron van vreugde.
mira
mira schreef : Neen het is geen ongelooflijk vrolijk gedicht, m.i., het is de vrolijkheid van de melancholicus, de echte, niet de 'would be'.
Ik zag het gedicht vanuit de zonen
Het 'simpele' wereldje van de zonen maakt mij vrolijk.
De dichter wordt daar ook blij van.
sinds ze er zijn, word ik toegelaten
binnen de omheining van de vreugde
Er is weer vreugde in zijn leven. Zoals zijn zonen de wereld ervaren voelt hij als veilig, er is geen zorg, verdriet etcetera maar wél vreugde.
---
Maar dit alles is zoals ik het persoonlijk ervaar natuurlijk... ongelofelijk vrolijk
hun knikkers weten altijd waarheen
daarvan ben ik aan het leren
daarin vangen ze dromen die uitkomen
en twijfels die ze zo vervangen
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen