Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
Het is best een lastig gedicht. Ik probeer het:
Kleden tegen kou of in naam van iets ??
Kleden in resten van het verleden, je verhullen door het verleden/verhaaltjes en geheugensteuntjes. Die vertellen dat je al in het verleden bent.
We kunnen alleen in het nu zijn door onszelf in het 'nu' uit te vinden?
En het makkelijkste is dan aan de hand van kleding, want dat vertelt iets over de tijd.
Iemand krijgt het koud, daar is zijn kleding (schoenen, mantel, wanten)
Waar is de tijd? Hier is de tijd - dat is zijn kleding.
De tijd wordt vergeleken met kleding. Die kleding is resten van het verleden, verhalen en geheugensteuntjes.
Ik hoop dat jullie kunnen helpen, want ik kom er toch niet zo één twee drie uit.
Groetjes,
janine
Esther Jansma is archeologe van opleiding. Houdt zich beroepshalve bezig met dendrochronologie: datering van (resten) hout.
"Hier is de tijd" is een versregel van Herman de Coninck.
Anekdote daarover: Toen Esther Jansma aan De Coninck de toestemming vroeg om die versregel te gebruiken was Benno Barnard erbij. Die zei tegen De Coninck: "ja maar jij hebt die regel van mij. Die regel zwerft kennelijk rond en is van iedereen".
Hij zou oorspronkelijk van Kouwenaar zijn.
Dit heb ik allemaal gevonden in het uitstekend interview van Remco Ekkers met Jansma in: Poëziekrant, jaargang 25 nr. 2, maart-april 2001.
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen