Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

* Esther Jansma (nee)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2623 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 30 aug 2006 12:42 pm

Graag gedaan! En je roept maar als je nog meer vragen hebt.

Groetjes

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2624 door Dettie_3
Geplaatst: 30 aug 2006 02:49 pm

Nog een vraagje, ik heb het gevoel dat de versregel bij herman coninck iets anders betekent dan de versregel van esther jansma. Esther Jansma bedoelt al wijzend op de kleding: Hier is de tijd. Ze bedoelt dat de kleding iets vertelt over de tijd en dat de kleren in het heden iets vertellen over de tijd die er eens was (zoals detyie ook zei). Maar ik denk dat herman de coninck het meer letterlijk bedoelt, zo van dat hij zich werkelijk even afvraag waar is de tijd? Omdat veel oudere zich als jongere gedragen.. de tijd is heel even kwijt, maar toch beseft iedereen dat men eigenlijk ouder is en dus wordt de tijd weer gevonden, zo van: hier is de tijd.

Maar is dit werkelijk het verschil? of interpreteren jullie dit anders? (ik weet niet of ik dat gedicht van herman conninck mag plaatsen, maar je kunt het vinden op de site:

www.samoera.com/2004/09/30/meisje-herman-de-coninck/ )

groetjes stephanie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2625 door Dettie_3
Geplaatst: 30 aug 2006 04:15 pm

Er zijn toch wel overeenkomsten

HDC zegt: Waar is de tijd? Hier is de tijd?

Volgens mij bedoelt hij in het hier en nu: de veertigjarige die zich nog een jong meisje voelt en zo reageert is op dat moment ook een jong meisje.

Dus eigenlijk denk ik niet dat hij bedoelt: waar is de tijd, als een soort kritiek op het gedrag van vrouwen die zich jong voordoen. Bedoelde je dat?

Esther Jansma:

Waar is de tijd? Hier is de tijd.

Het doelt op de kleren. Kijk in het hier en nu is dit hier concreet. Op dit moment is dit zo aanwezig, zo nabij. Wat verleden was is ook heden. De tijd van vroeger vervloeit in het nu (zoiets, moeilijk om uit te leggen en ik weet ook niet of ik juist zit).

Groetjes. Tiba.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2626 door Dettie_3
Geplaatst: 31 aug 2006 08:04 am

Moeilijke vraag stephanie

Hij ziet ook de tijd maar dan in de vrouwen die eigenlijk nooit echt hun jeugd kwijtraken. Ze kunnen als een jong meisje van 15 hun tong uitsteken terwijl ze al 40 zijn. en op dat moment zijn ze ook 15 volgens hem.

steken op hun

veertigste nog altijd hun tong uit van vijftien,

worden almaar even jong

Ze kunnen niet stoppen met verleiden of ze nu jong of oud zijn

kunnen niet niet-verleiden.

Ik denk dat hij zegt dat vrouwen eigenlijk altijd jong/hetzelfde blijven.

Waar is de tijd, hier is de tijd is dan eigenlijk een stilstaan van de tijd denk ik. Ook al zijn vrouwen 15 of 40 ze blijven hetzelfde, blijven jong/jeugdig. Ze veranderen misschien van uiterlijk maar innerlijk niet.

Dan heeft de tijd hun niet veranderd, hier is de tijd (hetzelfde als toen)

Ester Jansma wijst op een hoop kleren waaruit je kan opmaken hoe de tijd was. De tijd is wel veranderd.

Moeilijk hoor om uit te leggen.

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2627 door Dettie_3
Geplaatst: 31 aug 2006 02:38 pm

hé! weer heel erg bedankt :) het is me nog niet helemaal duidelijk maar al wel iets helderder. Verder is het toch zo dat het metrum een jambe is met een aantal anti-metrums en de laatste zin is overduidelijk een dactylus.. toch?

groetjes

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2628 door Dettie_3
Geplaatst: 31 aug 2006 03:43 pm

Zit op het metrum de kijken:

Laatste zin:

waar is de tijd? Hier is de tijd.

´uu´´uu´

Ik weet niet hoe jullie dat tegenwoordig schrijven.

het begint met een dactyle, maar dan heb je tweemaal een accent (of lange) achter elkaar (tijd en hier), dus het klopt niet helemaal.

Groetjes. Tiba.

Tijd voor maken pagina: 0.543 seconden