Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Herman de Coninck (nee)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1215 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 09 apr 2005 12:56 pm

hallo,

ik ben nu al vollop in Taal zonder mij aan het lezen en daar kan ik inderdaad wel veel uit halen!

ik zal ook eens gaan kijken naar Uitspraken over poezie zoals je zei

Dankje

EliN
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1216 door Dettie_3
Geplaatst: 10 apr 2005 12:15 pm

Het gedicht "Envoi" komt uit de bundel "De hectaren van het geheugen", Manteau, 1985. Met daarin de cyclus "Te voet over de Lethe".

Het is het laatste gedicht van de bundel, vandaar waarschijnlijk de titel Envoi. Ik vermoed dat het niet gaat over de dood van zijn vrouw, maar moet de cyclus aandachtig lezen als ik wat meer tijd heb, en die is er nu jammer genoeg niet.

Groetjes. Tiba.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1217 door Dettie_3
Geplaatst: 10 apr 2005 12:18 pm

Ha bedankt Tiba!

Ik denk ook niet dat het over zijn vrouw gaat. Nadat ik hem even snel opnieuw heb gelezen.

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1218 door Dettie_3
Geplaatst: 07 mei 2005 09:42 am

haj,

voila, mijn dichtersportret zit erop en het is allemaal reuzegoed meegevallen! Dus kom ik jullie nog maar eens bedanken voor jullie hulp! Dankje dankje :D

Groetjes

EliN

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1219 door Dettie_3
Geplaatst: 01 jun 2005 10:17 am

Je schrijft:

"N.B. Herman ging steeds naar Nederland, naar een bepaald dorp in Drenthe (Taarlo), huurde daar een kamer en daar, gezeten voor een raam met een boom, kwam hij tot rust en schreef hij veel van zijn poëzie. "

Dat hij uitgerekend naar Taarlo ging, had te maken met het feit dat zijn zus daar woonde. Ik kan me dus niet voorstellen dat hij er een kamer huurde, hij logeerde gewoon bij haar op de woonboerderij!

Elisabeth

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1220 door Dettie_3
Geplaatst: 01 jun 2005 10:31 am

ik ben nu al vollop in Taal zonder mij aan het lezen en daar kan ik inderdaad wel veel uit halen!

ik zal ook eens gaan kijken naar Uitspraken over poezie zoals je zei

Hallo Elin,

Met "Taal zonder mij" moet je wel uitkijken want dat boek is gebaseerd op de ervaring van iemand die Herman DC natuurlijk alleen de laatste jaren van zijn leven heeft gekend (en toen was hij, na zijn echtscheiding, erg veranderd) en bovendien door iemand die zelf schrijft en er dus "baat" bij heeft bepaalde dingen op een specifieke manier voor te stellen. Wat de interpretatie van sommige gedichten betreft, blijkt trouwens uit het boek zelf dat de schrijfster, Kristien Hemmerechts, haar interpretatie heeft neergeschreven, hoewel mensen die de dichter langer gekend hadden haar erop hadden gewezen dat ze zich vergiste.

Elisabeth

Tijd voor maken pagina: 0.505 seconden