Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Herman de Coninck (nee)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1185 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 24 mei 2004 05:59 pm

En ik ben Marjo wel, maar het antwoord blijft hetzelfde...

Marjo
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1186 door Dettie_3
Geplaatst: 24 mei 2004 06:00 pm

Waarom ik Winter mooi vind. Niet gemakkelijk om uit te leggen. Ik heb het gedicht in een opwelling op de site gezet omdat het me wel toepasselijk scheen door de sneeuw in mijn tuin.

In de eerste strofe krijg je een impressie van de winter, de bomen zijn kaal,je kunt ze weer in het bos onderscheiden (tegelijk positief en negatief volgens mij).

Op het eerste gezicht is er niets nieuws, nu de levenbrengende zon verdwenen is. Maar dan komt de "verlossing" voor de kaalheid en de troosteloosheid van de winter: de sneeuw maakt alles klaar en helder. Als er sneeuw is, wordt het nooit volledig duister. De duisternis, waarvoor ook kinderen bang zijn, is er zelfs niet als het donker is. Vandaar: zo lang er sneeuw is, is er hoop.

Kan het poëtischer en hoopvoller? Je moet wel een dichter zijn om zo-iets te kunnen formuleren. Dit gedicht krijgt zijn betekenis vooral door zijn laatste vers.

N.B. Herman ging steeds naar Nederland, naar een bepaald dorp in Drenthe (Taarlo), huurde daar een kamer en daar, gezeten voor een raam met een boom, kwam hij tot rust en schreef hij veel van zijn poëzie. Ik stel me voor dat hij met zijn eeuwige sigaret en een Duvel bij de hand, uitkijkend over een sneeuwlandschap en mijmerend over het leven dit gedicht heeft gescreven. Maar dat is zo maar een voorstelling van mij.

Groetjes. Tiba.

Voor het tweede gedicht kom ik later terug, want ik vind dit niet zo gemakkelijk

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1187 door Dettie_3
Geplaatst: 24 mei 2004 06:01 pm

Mooie uitleg Tiba!

Ik vond mooi dat het toch licht bleef ondanks dat het donker was.

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1188 door Dettie_3
Geplaatst: 24 mei 2004 06:03 pm

Eigenlijk zegt hij, laat me nu eindelijk eens voelen wat ik aldoor al weet dat er is.

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1189 door Dettie_3
Geplaatst: 24 mei 2004 06:04 pm

Hallo Noa en Marjo.

Waarom "Verlanglijstje" zo mooi is?

Dit is niet gemakkelijk want het is zo'n eenvoudig gedicht. De dichter verlangt eigenlijk wat iedereen wil: boeken (oude boeken), een partner die van hem houdt. Tegelijk is hij de eeuwige zoeker; na zijn zoveelste "kale" reis staat die partner blijkbaar voor hem klaar. Maar hij is en blijft iemand die steeds op zoek is (naar het volmaakte? naar het antwoord op vragen? naar het echte geluk?) en dat zoeken nooit zal kunnen laten, ook al beseft hij: ik zoek, maar ik heb het al.

In 1991 schrijft hij in de bundel "Enkelvoud"in het gedicht "Het liefste wat ik heb":

Want het is goed om ooit

iets te hebben gehad.

Het is beter dan nooit

iets te hebben gehad.

Groetjes. Tiba.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1190 door Dettie_3
Geplaatst: 24 mei 2004 06:04 pm

Dit doet mij heel erg denken aan een lied van Nat King Cole, een lange tijd geleden. De eerste twee regels gaan zo: 'Is it better to have loved and lost, than never to haved loved at all.

Lizzy

Tijd voor maken pagina: 0.399 seconden