Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Dat 'nu' is dus gelijk aan alles wat eraan vooraf gegaan is in het gedicht.
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
Komt nog bij dat er telkens de dubbele bodem is van de dichter die schrijft en omgaat met taal. De zee legt zichzelf telkens opnieuw, golf over golf, zo doet ook de dichter, die maakt namelijk gebruik van cliché's (veel gebruikte thema's die haast "vesleten" zijn of zoiets). Die gebruikt hij telkens opnieuw (hij legt ze en weerlegt ze). De strijd van de golven om uit te komen boven zichzelf is ook de strijd van de dichter: hij is namelijk op dat moment juist bezig een gedicht te schrijven vandaar dat : zo nu (dit is maar mijn interpretatie, ik moet er toch nog eventjes over nadenken) tevens , zo stel ik me voor, zit de dichter op dat moment naar de zee te kijken, vandaar ook dat "zo nu" in letterlijke betekenis. Als iemand iets beters vindt: altijd welkom.
Dat schreef ik op 24 mei 2004
Ik vind het moeilijk Tiba om er ook een link naar het schrijven van poëzie in te zien. Voor mij is het zo enorm een beschrijving van de zee dat ik moeilijk de knop om kan zetten naar de schrijvende dichter.

Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen