Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Herman de Coninck (nee)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1281 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 29 sep 2006 08:59 am

Een tijdje geleden het bundeltje "Edna St. Vincent Milay Ter ere van de goedertieren maan" gekocht. Ik plaats mijn adoratie hier omdat het ingeleid en vertaald werd door Herman De Coninck.

Uit zijn brieven (Aangename Postumiteit) kon ik al afleiden dat hij deze dichteres bijzonder vond. Met het bundeltje in de hand, begrijp ik zijn bewondering.

Misschien kent iedereen zowel dichteres als bundel, maar ik zet hier een paar regels van één van haar (of is het zijn?) gedichten:

Welke lippen al mijn lippen kusten en wanneer en hoe

ben ik vergeten. En toch komt de regen aan mijn venster vragen

wie er in nachten als deze vroeger bij mij lagn.

Ik zou het niet weten, ik had van zaligheid mijn ogen toe.

En eigenlijk vind ik zelfs de inleiding van Herman gewoon prachtig. Hoe hij omschrijft op welke wijze hij de gedichten selecteerde om te vertalen.

groetjes,

Jan S
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1282 door Dettie_3
Geplaatst: 29 sep 2006 10:13 am

American poet and dramatist, who became the first woman to win the Pulitzer Prize for poetry for The Harp-Weaver, and Other Poems (1922).

Edna St. Vincent Millay was born in Rockland, Maine, as the daughter of Henry Tolman Millay, a school principal, and Cora Lounella (Buzzelle) Millay.

Toch echt een vrouw Jan

Hier staat nog meer over haar www.kirjasto.sci.fi/millay.htm

Als ik dit lees kan ik begrijpen dat Herman de Coninck dit waardeerde, schijnbaar eenvoudig, waar hij zelf ook zo goed in was.

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1283 door Dettie_3
Geplaatst: 29 sep 2006 10:22 am

Dettie, ik weet wel dat zij een vrouw was. Als ik in mijn bericht verwijs naar haar (of zijn?) gedicht, dan bedoel ik eigenlijk het volgende: het is wel origineel van haar, maar hij, herman de coninck, heeft het door zijn vertaling wellicht een beetje van hem gemaakt. Heb je hem? :wink:

Jan S

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1284 door Dettie_3
Geplaatst: 29 sep 2006 10:57 am

Aha, bedoelde je het zo. Ik heb hem!

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1285 door Dettie_3
Geplaatst: 29 sep 2006 11:24 am

Interessant dat je dit hier vermeldt, Jan.

Ik ken de dichteres alleen heel vaag van naam, maar ken haar gedichten niet.

Als ik nog eens in mijn bundels grasduin, ga ik zeker opletten of ik haar niet tegenkom.

Ja die beprekingen van HDC... ik geniet er altijd van!

Een door HDC vertaald gedicht van Edna vind je hier:

www.nederlands.nl/nedermap/netgedichten/...tml?zoekresultaat=ja

Groetjes. Tiba.

P.S. Ik heb nog maar een klein stukje in "een aangename postumiteit" gelezen. De tijd ontbrak helaas. En er zijn zoveel boeken en gedichten die ik nog moet lezen.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #1286 door Dettie_3
Geplaatst: 29 sep 2006 11:36 am

Ja, Tiba. Ik had het al in het bundel gelezen. Wat ik ondermeer ook leuk vind aan het bundel is dat op de cover van het bundel een oude zwart wit foto staat van de dichteres. De uitstraling op de foto en het lezen van haar gedichten is een vreemde mix.

Ik heb ook het boek gekocht "Als een kinderhemd" van Kristien Hemmerechts. Ik vermoed dat er ook heel wat zal verwezen worden naar Herman D C. Vandaar mijn aankoop. Ik ben benieuwd. (maar net als jij Tiba, heb ik nog een hele boel leesvoer te verwerken)

Jan S

Tijd voor maken pagina: 0.445 seconden