Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

J.C. Bloem (nee)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7271 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 09 apr 2007 04:09 pm

ha het is net zoiets als het glas is halfvol of halfleeg.

Ik zie het als iemand die accepteert dat de dingen zijn zoals ze zijn en geniet van de nachtegalen die er altijd zullen zijn.

Jij dus als gelatenheid.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7272 door Dettie_3
Geplaatst: 09 apr 2007 05:31 pm

Ik heb van 't leven vrijwel niets verwacht,

't geluk is nu eenmaal niet te achterhalen.

Wat geeft het? - In de koude voorjaarsnacht

Zingen de onsterfelijke nachtegalen

Het heeft geen belang dat je het geluk niet vindt. Of je nu gelukkig bent of niet, is irrelevant want we zijn allemaal eindig.

Wij zijn al lang dood als de nachtegalen nog zingen.

Dit haal ik eruit, dus neig eerder naar de betekenis van PetraO.

Misschien zit er wel ergens een positieve noot in: de nachtegalen blijven zingen, ook als de dichter al overleden is, want zij zijn onsterfelijk.

De dichter kan er dan wel niet meer van genieten (wel anderen na hem, maar of dat een troost is?).

Ik zie vooral de tegenstelling tussen de dichter die nooit gelukkig was, en in het besef van zijn kortstondigheid tot de constatatie komt dat na hem toch iets onsterfelijks blijft.

Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7273 door Dettie_3
Geplaatst: 09 apr 2007 06:40 pm

Ik begrijp niet zo goed waarom gedacht wordt dat de dichter ongelukkig was.

Hij zegt zelf al dat hij weinig verwachtte van het leven, maar dat wil dan toch niet zeggen dat iemand ongelukkig is? Als je veel verwacht word je waarschijnlijk ongelukkiger dan als je weinig verwacht, dan is alles wat wél leuk, mooi, goed is lekker meegnomen.

Als je aldoor grote dingen verwacht kan het alleen maar tegenvallen.

Dus... ik zie niet dat de dichter zegt dat hij ongelukkig is.

Hij verwacht niets maar daar zijn de nachtegalen, die er na hem ook nog zullen zijn. In die koude voorjaarsnacht hoort hij het gezang van de nachtegalen waarvan ik de indruk heb dat hij het hun gezang mooi vindt. Na zijn dood zullen anderen er ook nog van genieten. Onsterfelijk zijn die nachtegalen natuurlijk niet maar hun gezang zal wel altijd hetzelfde zijn/klinken. Ik denk dat hij dat bedoelt met 'de onsterfelijke nachtegalen'.

Dettie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7274 door Dettie_3
Geplaatst: 09 apr 2007 08:06 pm

Ik heb eens een handgeschreven versie van dit gedicht gezien waar stond:

Ik heb van het leven nooit teveel verwacht. Uiteindelijk is het in de gedrukte versie geworden: vrijwel niets. Dat klinkt nog negatiever. Ik geloof ook niet dat hij het bedoelt als: dan kan het alleen maar meevallen. Dat blijkt ook wel uit de volgende zin: het geluk is nu eenmaal niet te achterhalen (dus je bent naief, als je er meer van verwacht).

Dettie:

Dus... ik zie niet dat de dichter zegt dat hij ongelukkig is.

Misschien zegt hij het niet letterlijk in dit gedicht, maar het ongelukkig zijn spreek uit vrijwel al zijn gedichten. Of anders in elk geval een zekere mistroostigheid, gelatenheid, eenzaamheid. En die toon zit ook in dit gedicht. Vergeet ook niet: Koude voorjaarsnacht Terwijl het voorjaar paartjes, liefde, nieuw leven zou moeten betekenen, is de nacht voor hem koud.

Maar ik denk ook zeker dat hij de nachtegalen mooi vindt zingen en dat hij in al zijn droefheid dat als troost ziet: er zullen altijd en eeuwig voor iedereen nachtegalen zijn die zingen. Of jezelf nu wel of niet alleen bent in het voorjaar.

Librije

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7275 door Dettie_3
Geplaatst: 09 apr 2007 08:39 pm

ja, uit "t geluk is nu eenmaal niet te achterhalen"

leid ik ook af dat hijzelf niet gelukkig is (anders schrijf je toch zoiets niet).

Voor de rest kan ik me wel vinden in je uitleg, Jannie.

Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7276 door Dettie_3
Geplaatst: 10 apr 2007 06:21 am

Grappig, ik zie ''t geluk is nu eenmaal niet te achterhalen'' ook niet als iets negatiefs. Meer een constateren van een feit.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.479 seconden