Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Anneke Brassinga (ja)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #905 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 11 nov 2008 07:48 pm

blauw is een primaire kleur.

een blauwe maandag betekent korte tijd

blauw bloed hebben betekent van adel zijn.

Ik denk dat ze met dit gedicht bedoelt dat een kleine droefheid door iemand ook gevoeld wordt en gezegd moet kunnen worden. Ook al vinden anderen het maar iets kleins. Diegene is wél bedroefd en wil dat uiten, het raast omdat ze haar droefheid niet kwijt kan.

Net als een braam, ook iets kleins, dat toch de aandacht krijgt maar wel iets triest/droefs heeft zo in de regen.

Staat regen misschien voor tranen? Dat zou ook het bewaast kunnen verklaren.

Dettie

die toch ook nog even doorpuzzelt
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #906 door Dettie_3
Geplaatst: 11 nov 2008 07:59 pm

Mijn vraag naar de titel was een open vraag, Dettie, de titel is moeilijk te begrijpen vanuit het gedicht zelf.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik direct de associatie maakte met het beeld van een kind, en misschien direct daarna met de kleine Mei, al was het jaren geleden dat ik het nog gelezen had.

Ik heb dan gezocht naar verzen die met mijn impressie overeenkwamen, en wonderwel.

Maar misschien zegt die dichteres wel, gesteld dat ze dit leest: ach weer zo'n Hineininterpretierung.

mira

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #907 door Dettie_3
Geplaatst: 11 nov 2008 08:45 pm

Ja ik zit ook zo over die titel na te denken.

en ik moest wel lachen om je laatste zin, dat zelfde zat ik ook al te denken!

groetjes

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #908 door Dettie_3
Geplaatst: 12 nov 2008 06:18 pm

Hier nog een paar bedenkingen.

Als je kleine droefheid vervangt door bv. 'klein droef kind', kom je een heel eind verder, denk ik.

En wat vind ik op internet in een biografie : 'ze was een boze kleine kleuter'.

Misschien wel een kleuter die roept en raast bij verdriet.

Ook nog: in de bundel Landgoed staat een loflied op de zon, Gorteriaanse lichtdronkenheid (Remco Ekkers).

Heeft de dichteres dan ook nog de Herman Gorterprijs gewonnen!

Maar dat zal er wel niets mee te maken hebben. :)

Aan jou het woord, Dettie.

Of Rutger.

mira

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #909 door Dettie_3
Geplaatst: 12 nov 2008 06:54 pm

Vandaag las ik in de krant, dat zij ook de Huygensprijs gekregen heeft.

Rutger

Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #910 door Dettie_3
Geplaatst: 12 nov 2008 08:37 pm

Het doet mij plezier, dat mijn opmerkingen toch heel wat losweken.

Vertrekkende van mijn oorspronkelijke opmerkingen heb ik geprobeerd jullie bevinden hierbij te betrekken. Ik herhaal het nog eens, ik heb zeker niet als enige de wijsheid in pacht, en voor mij zullen gedichten altijd pluri- of multi-interpretabel blijven.

Rutger schreef : Volgens mij gaat het hier in de eerste plaats om de droefheid, om emoties dus. Klein lijkt deze droefheid wel (ze wordt ook letterlijk zo aangeduid in het eerste vers), men kan ze zelfs vergelijken met de bramen in het bos (misschien ook wel wat kleur betreft - donkerblauw tot zwart). De droefheid gaat samen met toch niet al te aangename weertypes, die gedachten oproepen aan het najaar (kouder, natter). Bramen zijn trouwens ook eerst wat later op het jaar rijp.

Blauw verwijst volgens mij heel eenvoudig naar de kleur die bramen tijdens hun groei naar rijpheid (zwart) krijgen. De kleine droefheid, door mira terecht een personificatie genoemd, wordt eigenlijk in de tweede strofe met zwarte vrucht van droefheid gelijkgesteld. De droefheid, het verdriet, kan men daar een term als groot of klein aan toekennen ? Ik denk het niet. Trouwens, de werkwoorden en adjectieven, die in dit gedicht verbonden worden met droefheid zijn zowel "groot" (eerder negatief klinkend) als "klein" (eerder positief klinkend) : klein, roepen, razen, verdwaasd, teder. Uiteindelijk wordt het door iedereen anders ervaren, zoals Dettie zegt.

Mei heb ik helaas nooit helemaal gelezen (wel een fragment aan de universiteit, in het kader van de literatuurgeschiedenis), dus ik wil mij niet uitspreken over mira's link naar dit gedicht van Gorter. Intertekstualiteit is trouwens een hele boeiende studie.

Zouden jullie je kunnen vinden in volgende (gebaseerd op bovenstaande commentaren) samenvattende uitspraak over dit gedicht (waarmee ik de discussie niet wil afsluiten !!) : Anneke probeert hier het begrip "droefheid" in poëzie te vatten, meer bepaald in natuurbeelden.

Rutger

Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Tijd voor maken pagina: 0.474 seconden