Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
men mocht niets meer van je weten
dat je in je brieven schreef
”Ik ben geschonden
en gebeten
maar ik leef”
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
Dettie schreef : het wordt dus zo Pieter?
winter duurde eeuwen; kou
vrat je niet aan
Dettie
Getroffen heeft m.i. hier inderdaad de dubbele betekenis van elkaar treffen en geraakt worden. Het woordje opnieuw wijst op wat twee strofen verder staat: hoewel door jou gewekt en twintig jaar geschaduwd . De dichter is door het lezen van Hadewijch, 20 jaar geleden, voor de poëzie gewonnen en heeft al die tijd met haar schaduw op de achtergrond gewerkt. Nu leest hij haar werk weer in de trein en wordt opnieuw getroffen. Dat is van zoveel belang voor hem dat hij de plaats, datum en het tijdstip wil vastleggen: zie de titel van het gedicht.
"ik ben geschonden.... ik leef", zou dat geen citaat zijn uit een van haar gedichten of brieven? Zo komt het bij mij over.
men MOCHT niets meer van je weten is een verwijzing naar de keus die later door anderen gemaakt is over wat wel en niet bekend mocht worden van haar leven.
En dat wat ze in haar brieven ook geschreven heeft:”Ik ben geschonden en gebeten maar ik leef” zoveel mogelijk verborgen moest blijven. Teveel mens, te weinig heilige?
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen