Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Het vertalen van Duitse poëzie.

• Bezoeker
  • Bezoeker
17 jaren 1 dag geleden #10003 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Nou, mijn Duits is zo slecht.... hoe kun je het dan Duitse gedichten en hun vertaling beoordelen???

Tiba.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
17 jaren 1 dag geleden #10005 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
IK zal zeker wel eens een vertaling plaatsen maar vanwege gebrek aan tijd zal dat sporadisch zijn. Maar het is een goed idee.

Pieter

Lees meer
15 jaren 11 maanden geleden #12882 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: bericht
Sta mij toe eventuele opmerkingen over de vertaling van Rilke nog even in beraad te houden.

Lezer100
Laatst bewerkt doorLezer100.

Lees meer
15 jaren 11 maanden geleden #12885 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: bericht
Willi, dit is een prachtige vertaling van Rilke. Hoewel ik zelf hier en daar misschien een ander woord of wending zou gebruikt hebben, vind ik deze vertaling zeer geslaagd, temeer daar Rilke niet echt een van de gemakkelijkste dichters is om te vertalen.

Alleen dit, je vertaling van "schade" uit strofe 2 vers 2 zou ik niet als schandalig interpreteren, maar eerder als betreurenswaardig. Je interpretatie van "Ländern" uit strofe 1 als ommelanden vind ik heel goed gevonden. Als ik echt iets wil veranderd zien, is dat de volgorde van spieden en sluimeren uit de derde strofe.

Ter informatie wil ik er nog aan toevoegen, dat dit een sonnet is met een wat a-typisch rijmschema : aaaa bbbb cdc dcd.

En nog een vraagje (of uitdaging) : voel je er niets voor om ook "Der Panther" (uit dezelfde plantentuin) van Rilke te vertalen ?

Lezer100

Lees meer
15 jaren 11 maanden geleden #12890 door Willi Fraikin-Traeger
Beste (n):

dank dank, het is een "Elend"-rijmschema, maar vond dat een vertaler zich dáár wel aan moest houden. Soort Sudoku voor vertalers!?

"Betreurenswaardig" is een hele goede: nl. het Duitse "schade" (als uitroep) is snel vertaald 'jammer' maar het is ietsje erger: het neigt naar klein leed. Zie "Schadenfreude" = leedvermaak. Dus dat kan m.i. veranderd worden.

"Huichelen" moet m.i. zo blijven staan omwille van dat vreselijke rijmschema! Een omzetting door Lezer100 voorgesteld, maakt m.i. niets uit op het totaal.

"De Panter" heb ik al vertaald, maar om duistere redenen van rechten voor vertalingen, mag die hier niet geplaatst worden.

Maar voor Bergengruens gedicht (zie bovenaan) is er toestemming.

Ik zal het weer eens opsturen aan de sitebeheerster, mijn mederedactrice 'in linguïstic crime'!! Hee D.: hij komt er weer aan!
Laatst bewerkt doorWilli Fraikin-Traeger.

Lees meer
15 jaren 11 maanden geleden #12891 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: Rilke, Bergengruen usw.!

Willi Fraikin-Traeger schreef : Beste (n):

"Huichelen" moet m.i. zo blijven staan omwille van dat vreselijke rijmschema!

Vertalen van gedichten houdt volgens mij sowieso een interpretatie in, Willi, vandaar dat ik mij niet altijd strikt aan het originele rijmschema of metrum hou. Maar dat blijft een persoonlijke keuze.

Lezer100

Tijd voor maken pagina: 0.415 seconden