Beste Pieter,
Jouw gesuggereerde laatste zin (bedankt voor het compliment trouwens: ik zal mijn best blijven doen) is prima!
Jouw suggestie bracht mij direct op een herschrijving:
"De jaren stromen boven mij, maar ik herken ze niet." Hoe vind je deze?
Jouw suggestie: "De jaren zijn voorbijgestroomd en verdwenen uit het zicht"
is metrisch kloppend maar m.i. qua strekking/zeggingskleur van Bergengruen niet helemaal correct, als ik het zo mag schrijven.
Buitenlandse, en dan vooral Duitse poëzie vertalen, is een gevaarlijke bezigheid. Waar stopt de dichter, en waar begint de vertaler?
Zelf geloof ik dat alleen dichters andere dichters kunnen vertalen.
Zelf hanteer ik de volgende methode: ik leer het originele gedicht van buiten. Dan kun je zelfs bij de kassa van AH nog op een goede vertaling komen! Dan wil ik weten wát de dichter precies wil zeggen. Ik wil de dichter op zijn "huid zitten". Ik wil ook trouw zijn aan haar of hem: zie twee keer "soms" in de tweede strofe! Dit doet geen dichter meer, enkele goede uitgezonderd. Bergengruens taalgebruik zouden wij nu wat ouderwets vinden. Toch, ik blijf trouw aan hem, en dat mag best wel in de vertaling te lezen zijn.
Ik ga nu even niet (tijdsgebrek/komt later wel eens) op m.i. Bergengruens strekking in. Die lezen jij en ik wel.
Wél: "de jaren stromen OVER/BOVEN hem, want hij ligt in dat beekbed.
M.i. is dit een wezenlijk beeld in dit prachtige metaforische gedicht.
"Wat uit het zicht verdwijnt" (jouw versie) verliest de strekking van de "helende koelte" uit de eerste regel.
Dit menselijke waterdier herként de jaren niet meer.
Dit is ook wezenlijk voor wat deze dichter wil zeggen.
Jouw suggestie rijmt beter. Maar wat gaat voor: rijmschema en dit volgen of: inhoudelijkheid/strekking/duidelijk van zegging?
Ik kom er later nog wel eens op terug.
Heine: ja die ken ik. Wist je dat K.Schippers flauwe aforisme "de zon gaat onder, ik voel mij bijzonder" op Heine teruggaat?
Pieter: vertaal eens wat Heines voor mij en de anderen, wil je?
Hierna kom ik met wat Rilke-vertalingen van zijn dierensonnetten.
Bergengruen kostte mij een jaar; maar Rilke is geen kluif zoals Werner: Rilke is een "slachthuis" voor vertalers!
Pieter: je leest ze binnenkort wel.
vr. gr.