Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

uitleg gedichten

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #9534 door lk
Beantwoord door lk in topic Re: bericht
Tiba, ik heb op Wikipedia gelezen dat de symptomen in de eerste drie jaren niet opvallen. Wat met de bijsluiter bedoeld wordt is me daarom nog niet helemaal duidelijk. Eigenlijk wordt nooit een bijsluiter of handleiding meegeleverd.

Hg. Pieter

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #9535 door lk
Tja, dan klopt mijn uitleg niet.

Tenzij de dichter natuurlijk wat later duidelijk werd al naar de geboorte verplaatst. Later werd duidelijk dat de onmogelijkheid om normaal te communiceren er al van in den beginne was en dat pas nadien duidelijk werd dat er wat aan de hand was. Maar dat is dan maar een veronderstelling of een mogelijkheid.

Het lijkt me trouwens toch niet te gaan om een moeder die haar kind verwaarloost, eerder om het niet kunnen leggen van contact, vandaar "de bijsluiter" verloren.

Misschien dat iemand duidelijker ziet...

Tiba.

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #9536 door lk
Tiba, maak je geen zorgen. Het kan ook zijn dat de dichteres zelf een fout maakt en eigenlijk een verkeerde metafoor gebruikt; in eerste instantie ligt die voor de hand als je een kind als een gebruiksvoorwerp ziet. Maar deze vergelijking gaat eigenlijk al volledig mank en is eigenlijk ongepast.

Hg. Pieter

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #9537 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Ik ga ook maar een poging wagen. Ik denk niet dat het over een autistisch kind gaat. Hij had vrienden en is erg naar buiten gericht, hij wil er graag bijhoren, dat hebben de meeste autistische kinderen niet.

Levensverhaal

Toen hij geboren was begon het al:

zijn moeder was de bijsluiter verloren.

Zijn moeder was de bijsluiter verloren, dat betekent dat de beschrijving weg was. Bij medicijnen vertelt de bijsluiter iets over de werking van het medicijn. Hoe vaak per dag je het moet innemen, hoe je het moet gebruiken enz.

Als zijn moeder de 'werking' van haar kind niet weet dan heb je een flink probleem. Zij weet niet hoe ze met het kind om moet gaan.

Nooit wist hij waartoe dit

of dat dienen moest. Hoewel

hij toch kon raden

liep het steeds verkeerd.

Zijn moeder wist niet hoe het werkte om met een kind om te gaan. Daardoor leerde hij niet wat hij moest leren. Hij wist niet waar dingen toe dienden. Hoe hij ze moest gebruiken, hoe hij met dingen om moest gaan. Zijn moeder kon het voorbeeld niet geven. Hij raadde ernaar hoe het eventueel zou moeten maar toch liep het steeds verkeerd.

Zijn vrienden durfde hij niets te vragen:

in hun jeugd hadden die goed

hun eigen voorschriften gelezen

en die toen verbrand.

Aan zijn vrienden durfde hij niets te vragen die hadden ouders die wel wisten hoe ze met een kind om moesten gaan, wat een kind moest leren. (ik denk dat het jongetje bang was om weer uitgelachen te worden)

De vrienden hadden van de ouders hun lessen, de voorschriften, geleerd, die waren inmiddels zo vanzelfsprekend geworden, dat zat zo in hun hoofd geprent, de vrienden hadden de bijsluiter/de voorschriften niet meer nodig (verbrand)

Iedereen hield alles maar geheim

en deed volmaakt wat hij niet kon;

ze lachten hem al op de speelplaats uit:

Het jongetje denkt dat iedereen alles maar geheim hield, hij ziet iedereen maar alles doen, maar hij heeft niets geleerd van zijn moeder, voor hem is er geen vanzelfsprekendheid. Hij ervaart het als geheimhouden terwijl dat niet zo is. Hij wil wel maar snapt veel niet omdat hem dat niet verteld is, omdat hem niet geleerd is hoe met dingen om te gaan.

een tegenstrijdigheid, verlamd

en huilend in de zon.

De tegenstrijdigheid van de levens van zijn vrienden en zijn leven (het gedicht heet levensverhaal) verlamd hem, slaat hem lam.

huilend in de zon.

Misschien was zijn moeder wel een drugsverslaafde of geestelijk niet in orde. Het jongetje moet alles zelf uitzoeken.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #9538 door lk
Dat kan juist zijn, Dettie, de moeder gebruikte haar medicijnen verkeerd, waardoor het kind al met een achterstand werd geboren. Goed gezien.

Het was dus waarschijnlijk geen metafoor maar de harde realiteit. Bij deze opvatting slaat de bijsluiter dus niet op het kind maar op de moeder.

Pieter

Lees meer
17 jaren 1 maand geleden #9539 door lk
Hé, Pieter, je schrijft:

Het kan ook zijn dat de dichteres zelf een fout maakt

Het gaat hier wel over de dichter Peter Ghyssaert, niet over een dichteres, maar wellicht zat je nog bij Esther Jansma.

Over de laatste boeiende commentaren moet ik nog nadenken.

mira

Tijd voor maken pagina: 0.450 seconden