Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gedichten over de Tweede Wereldoorlog

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5274 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 15 apr 2008 03:16 pm

Het echtpaar Vroman was laatst in het oog op morgen op de radio

van uit hun verzorgingsflat in de VS. Met interesse geluisterd!

Manja

suum cuique oftewel ieder het zijne!

Laatst aangepast door Manja Croiset op 21 apr 2008 04:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5275 door Dettie_3
Geplaatst: 15 apr 2008 03:37 pm

Mooi item dit, ik zal ook eens gaan kijken Rutger.

groeten

Willeke

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5276 door Dettie_3
Geplaatst: 17 apr 2008 12:27 am

Dag Manja,

Ik heb je gedicht nogmaals gelezen. Indrukwekkend. Moedig om dit gruwelijke feit te beschrijven, op te roepen. Moedig ook om te wijzen op het 'gumeffect' van de geschiedenis. En de gevolgen voor jou, als lid van de 'tweede-generatie' (hoe stom die term ook is).

Maar weet je, :oops: :oops: :oops:

Ik zou het gedicht als gedicht misschien sterker vinden als je het gedeelte vanaf 'opnieuw word ik overweldigd' in zijn geheel weggelaten had. Dan was het beeld als beeld sterk en recht overeind gebleven, en de vraag naar de gevolgen voor de volgende generaties ook. Nu wordt het opeens 'documentaire' en 'ego-document' in plaats van poëzie.

Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik dit zeg. Ik doe het met schroom, maar ook vanuit de beste bedoelingen. En ik doe het hier, hoewel het misschien niet de meest geschikte plek is. Maar waar elders weet ik ook niet...

lieve groet,

Grada

'Do you think it's a whoozle?'

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5277 door Dettie_3
Geplaatst: 17 apr 2008 12:37 am

Manja Croiset schreef:

Grada,

Meteen de melodie in mijn hoofd van de Moorsoldaten.

Niet uit nieuwsgierigheid,maar aangezien alles waar mensen last van hebben nav van WO II,erg belangstellend naar jouw geschiedeni(zin rammelt)

Manja

Dag Manja,

Ik begrijp dat je deze vraag stelt uit respect, hoor, zeker niet uit 'blote' nieuwsgierigheid, dat begrijp ik heel goed zelfs.

Maar ik ben in het algemeen erg 'zuinig' met informatie over mijn privé leven en dat van onze familie.

In mijn familie zijn twee kanten van de Tweede Wereldoorlog elkaar tegengekomen. Laat ik het zo zeggen.

Misschien kunnen we op een gegeven moment daarover privé uitwisselen?

Laten we maar kijken. :)

groetjes, het allerbeste,

Grada

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5278 door Dettie_3
Geplaatst: 17 apr 2008 01:05 am

www.4meiprojekt.nl/Reunie/Reunie.html

Allemaal liederen op basis van gedichten, deels over de Tweede Wereldoorlog, deels over andere 'oorlogen'.

warme groet,

Grada

(PS Wil je misschien mijn stem horen? Beluister Las Cárceles.

Dit lied is gecomponeerd op een gedicht van de Spaanse dichter Rafael Alberti, over zijn gevangenschap in een put tijdens het Franco regime.)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5279 door Dettie_3
Geplaatst: 17 apr 2008 04:21 am

Grada.

Beide snap ik,dat je niet zo graag bloot geeft en ook wat je zegt zonder

die laatste regels,maar keer op keer kan ik niet laten om er een stuk van mezelf in te stoppen.

Weet je,ik ben ooit gaan schrijven gewoon puur voor mezelf zonder de pretentie van dichter/schrijver en dat is uit de hand gelopen ,mag ik wel zeggen,ja en dan wil je op een gegeven moment ook erkenning.

Maar ik doe eigenlijk niets anders dan doorlopend mijn verhaal vertellen.

Uitgevers hebben het er ook nogal moeite mee.

Maar bedankt voor de grotendeels positieve reactie.

Manja

Ja je stem wil ik graag horen!

Binnen 14 dagen mijn 5e boek en er is natuurlijk van alles en nog wat los te lezen,maar toch is het allemaal één geheel.

Over dat schrijven en toevoegen,ik heb nogal de neiging oeverloos door te gaan,terwijl ik weet dat kort vaak krachtiger is,zeker naar de ander.

Een verkeerd uitpakkende drang meer informatie te strekken,maar nogmaals ooit begon ik alleen maar voor mezelf.

Dat privé uitwisselen lijkt me fijn,maar forceer je niet.

Nu is dat anders dan gedichten,maar de autobiografie "mijn leven achter onzichtbare tralies"over mijn kindertijd samengesteld uit korte fragmentjes,niet een lopend verhaal,daar kreeg ik van iemand de reactie op ,efficiente manier van schrijven met documentairewaarde en een tijdsbeeld.

*Ik vind het ook prima als ik een documentaire schrijf, zoals het voor mij is en in wat voor vorm ook ,vertel ik, doe ik doorlopend verslag van mijn leven en als het dan documentairewaarde zou hebben ben ik ver gekomen,met het overbrengen van mijn boodschap!

Nou dat vond ik geweldig ,ik ben geen poeet.Ik doe wat ik denk.

Ik geloof dat er vele mensen van de leestafel 'snachts werken.

Nu ben ik vroeg meestal laat.

Over privéberichten: geef nooit meer prijs dan je wilt,ik ben van het ene

uitertse in het ander geschoten na bijna een leven stilte ,is er een enorme stroom gekomen,ik had op 21 wel een klein bundeltje maar nooit laten lezen en toen kwam mijn eerste boek op 60e mijn verjaardag en nu binnen 22 maanden 5 en het zesde ligt klaar.

Nu ik dit schrijf,bega ik misschien weer dezelfd fout teveel zeggen,na een leven van zwijgen en isolement ,ook daar gaan veel van mijn teksten

over.Misschien zijn mijn boeken wel een beetje een chaos( de chaos

van een perfectionnist .is een tekst van mij)

Nogmaals bedankt en een lieve groet terug

@

zoals vaak privé onderteken!

Je zei ik doe het hier die kritiek,waar anders weet ik ook niet,het geeft niet,maar ik had"dit "gedicht eerder al op mijn "eigen " pagina gezet en in die contëxt een reactie misschien logsicher,maar ik ben heel blij met dit initiatief van Rutger.Waarbij ik ook zette,Rutger zelfde probleem als ik

in mijn boekenkast ,op schrijver of op onderwerp!

Zie je oeverloos!

suum cuique oftewel ieder het zijne!

Laatst aangepast door Manja Croiset op 17 apr 2008 11:58 am, in totaal 1 keer bewerkt

Tijd voor maken pagina: 0.457 seconden