Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

gedichtendag 2010

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden - 16 jaren 5 maanden geleden #11548 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht

Manja Croiset schreef : JazekerLibrije en Dettie krijgt de Geuzenpenning! :lol:

Wij hebben tenminste nog echt onderwijs gehad ( weet niet hoe oud/jong je bent Librije) maar het onderwijs van tegenwoordig abominabel!

En ik hoorde gisteren op de radio, dat ze "hun zeggen" willen gaan goed rekenen, want het is ZO INGEBURGERD. Wat ontzettend!

Manja

Taal is een levende cultuuruiting, Manja en Mira, daar moeten we ons bij neerleggen. Vroeger hadden we bijvoorbeeld een vierde naamval, die is verdwenen en ook een tweede, denk aan des heren wegen. Ik heb trouwens in een boekje gelezen dat hun als onderwerpsvorm ook grammaticaal te verdedigen is. Ik zal dat boekje eens opzoeken.

Maar denk eens aan de volgende zin:

Ik heb hun daar gezien dus hun/zij hebben het gedaan! Op die hun kun je meer nadruk leggen en het klinkt voor veel mensen ook logischer. Want bij "zij" kun je ook aan andere personen denken en bij "hun" niet.

Ik vind het ook lelijk maar het is een kwestie van wennen.

Pieter

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden - 16 jaren 5 maanden geleden #11550 door Dettie_3
Nou, ik denk dat ik jaren nodig heb en dat het nooit went.

Net zoals de veranderingen in verscheidene meer en meest en dat tegenwoording meerdere goed is als verscheidene en niet iemand die ergens je meerdere in is.

Ik ben heeeeeeeeeeeeel conservatief wat taal betreft, terwijl ik verder een modern mens (hoop te zijn) ben, met ruime opvattingen.

Manja Croiset

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11551 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Helaas zal ik aan sommige dingen nooit kunnen wennen Pieter en ik zal het dus ook nooit in mijn mond nemen, want HUN er ook van zeggen.

Aan mira: Ook ik geniet wel van streektaal en dialecten. Dat is toch van een andere orde.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11554 door Dettie_3
Proberen werd uitproberen , wie heeft op school megemaakt dat het goed gerekend werd , als je uit het Duits ausprobieren met uitproberen vertaalde?Fout, maar allang ingeburgerd. Ik probeerde sommige mensen ipv uitproberen dan testen te laten zeggen, maar helaas dat werd uittesten.

Schatten werd inschatten, gebruik dan maar taxeren.

Erg ben ik,hè?

Ja ik heb toch Midden Nederlands gehad, toen was taal toch ook anders.

En de generatie voor mij leerde, 1 slot , 2 sloten. 1 sloot 2 slooten.

En ik weet niet of ik het correct weergeef.

Mijn ouders zijn daar wel in meegegaan, maar niet in wat er nu gebeurt.

Mijn zusje woont 42 jaar in Israel en als ze hier is , schrikt ze van de taal en verbetert mij op vele fronten.

Manja Croiset

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11556 door Dettie_3
Er zijn natuurlijk ook een aantal veranderingen waar ik het niet mee eens ben, Manja. Zoals: ik besef me, er mist iets, groter dan mij, het meest irriterend is : het bedrijf die, het meisje die, enz. Honderden malen per dag te horen op Radio 1. En omstebeurt wordt ook al door volwassenen gebezigd.

Maar dan mag best door als worden vervangen als het aan mij ligt. Dat is een willekeurig ingevoerde regel.

Pieter

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11560 door Dettie_3
Het meisje,die maakte al opgang in mijn jeugd en dan moest je uitleggen dat HET MEISJE, onzijdig is en dat geloofde niemand. Dan mij en als mij zijn beide erg.En wordt wat mij betreft niet aagepast.Omstebeurt is verschrikkelijk en wat dacht van je de eensgezinswoning( daar is nooit ruzie :P ) Ach je kan eindeloos doorgaan.Gisteravond hoorde ik opeens op de radio INboeken en wat vinden jullie van hullie?

Manja

Tijd voor maken pagina: 0.409 seconden