Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

gedichtendag 2010

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11390 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Librije schreef.

En Pieter: waarom is jouw gevoel nu dubbel? Hoe weet je nu of deze onbekende recensent een juist oordeel gegeven heeft over een voor jouw nog onbekend gedicht, terwijl jouw gedicht voor hem onbekend gebleven is?

Ik begrijp dat mijn opmerking verwarrend was, Librije. Die sloeg alleen op mijn gedicht en jullie reacties. Ik doelde op de dubbele bodem van mijn gedichtje. Ik zie uit naar de jouwe, maar die hadden er nog niets mee te maken. Pieter

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11391 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Voor Pieter:

Ah, ik snap hem: het vissen naar complimentjes......... Tja, nu wordt het wel heel moeilijk voor je: krijg je ze omdat je viste of zouden ze zonder dat vissen ook gegeven zijn?

Je hoopt dat je een ander doel had. Alleen jij kunt dat beoordelen. :)

Ik kan niet zo goed tegen "complimentenvissers". Dus als ik jouw gedicht als zodanig beschouwd zou hebben, zou ik niet gereageerd hebben.

Het wordt wel ingewikkeld zo, niet? Is dit nu weer een opgehengeld compliment of aanvaard je dat ik de dubbele bodem waardeer, maar de strekking van de laatste strofe nog meer? :)

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11394 door Dettie_3
Het wordt erg filosofisch, Librije, maar eerlijk gezegd denk dat bij elk vriendschappelijk gesprek de ene kant hengelt naar een zekere waardering of instemming van de andere. En het publiceren van gedichten en proza zie ik als een vorm van het zoeken naar contact, een vorm van gewilde communicatie. Het hoeft dus niet voor 100% ijdelheid te zijn. Dat bedoelde ik en jij had het door. Pieter

P.S. Daarom ervaar ik de nagelaten schatten van Emily Dickinson als tragisch, omdat ze er nooit of nauwelijks waardering voor kreeg tijdens haar leven.

Pieter

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11407 door Dettie_3
Taal is sowieso een vorm van communicatie, de voornaamste, zo ook poëzie.

En Pieters gedicht vind ik hoe langer hoe mooier ;) !

Aan Librije wil ik zeggen dat de tweede en vierde plaats toch fantastisch is, je gedichten worden tweemaal super gewaardeerd, dan ben je een 'blijver', want zoiets is geen toeval.

mira

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11416 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Gevonden woorden en waarde!

PieterD schreef :

Vondst

Op welke gronden

gaf God mij niet de ziel

van Emily Dickinson - de

dichteres die haar juwelen

een leven voor zich hield-

terwijl ik – worm bij nachtegaal –

tot mijn en anders ergernis

naar complimenten vis

of mag ik hopen dat

ik andere doelen had

het vinden van ……

waar niets te zoeken was

en toch iets

van waarde heb gevonden….

Pieter

Mooi, Pieter. Klinkt eerlijk en oprecht. Gelukkig geef jij de juwelen vorm in woorden. En God als metafoor?, ach... meer als een niet te grijpen of te begrijpen entiteit, zoals "dewelk vóór jouw leven ligt en het jou - en anderen!- gegeven hebt". Nodigt uit om meer te lezen!

Groet, Rob

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11496 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic ARMANDOMUSEUM
Beste Allemaal.

Het Armandomuseum hier in Amersfoort had ook het thema over de grens voor Gedichtendag..

Daarvoor kon je gedichten inzenden. Ik heb er te laat kennis van genomen, ben er zo juist heen geweest.

Ze hebben het als nog opgenomen.

Het moest eigenlijk én over het thema gaan en op Armando slaan, maar aangezien Armando en WOII nagenoeg in één adem worden genoemd , wilden ze hem toch graag hebben.

OP TRANSPORT/ DEPORTATIE

als een meander slingert de volgepakte goederentrein

zich van kamp naar kamp

de wielen sissen Untermenschen Untermenschen Untermenschen

de passagiers hebben geen uitzicht op

het deels door bommen verwoeste landschap

rookwolkjes komen uit de pijp van de locomotief

straks gaat “het vee” durchs Kamin

de rookwolken zullen groter zijn en de stank een andere

dan die van de ongewassen op elkaar gestapelde mensen

urine faeces menstruatiebloed braaksel

crematoria wie legt nu nog de link

opnieuw word ik overweldigd

kijkend naar een t.v documentaire over de holocaust versmelt mijn doodswens en wordt doodsángst of toch de wens te stoppen

maar heb ik het recht niet moet ik doorgaan met mijn te zware taak de wrange plicht te leven uit naam van de vermoorde familie en ook de doodsangst ingegeven door de overlevende moeder

chaos als gebruikelijk in mijn brein en hart

Ik probeerde de tekening die ik gemaakt op mijn 14e met de titel Durchs Kamin toe te voegen(Die is er in het museum ook bij),maar dat lukt niet, leg ik even een link naar mijn weblog waar hij wel opstaat.

manjacroiset.web-log.nl/mijn_weblog/oorlog/index.html

Manja Croiset

Tijd voor maken pagina: 0.459 seconden