Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

gedichtendag 2010

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 6 maanden geleden #10927 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Graag zou ik weten of naast librije, Dettie, mira en mezelf iemand nog een wenst.

Tiba.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #11207 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Kennelijk heeft Nederland een andere wedstrijd met andere dichters. In de Nieuwsbrief van de Gedichtendag stond deze mededeling:

Arjen Duinker, Hester Knibbe en Nachoem Wijnberg winnaars Gedichtendagprijzen 2010

De dichters Arjen Duinker, Hester Knibbe en Nachoem M. Wijnberg zijn de winnaars van de Gedichtendagprijzen 2010, de prijs die jaarlijks op Gedichtendag wordt uitgereikt aan de beste drie gedichten van het voorgaande jaar. Arjen Duinker krijgt de prijs voor zijn gedicht ‘Leve de camouflage!’ uit de bundel Buurtkinderen (Uitgeverij Querido), Hester Knibbe voor het gedicht ‘Oogsteen’ uit haar gelijknamige bundel (Uitgeverij De Arbeiderspers) en Nachoem M. Wijnberg voor ‘En wat gaan we dan doen? Zou ik dat op de muur kunnen schrijven?’ uit de bundel Divan van Ghalib (Uitgeverij Contact).

De winnaars van de Gedichtendagprijzen ontvangen elk een prijzenbedrag van € 2.500,-. Bovendien worden de winnende gedichten in de aanloop naar en op Gedichtendag op grote schaal verspreid, onder meer via Boomerang Freecards, advertenties en op deze website. Klikt u op bovenstaande links om de gedichten te lezen en te beluisteren.

De jury, bestaande uit schrijfster en programmamaakster Annemiek Neefjes, universitair docent Letterkunde Yves T'Sjoen en vertaler Robert Dorsman, koos de drie beste gedichten van het afgelopen jaar uit de honderd ingezonden bundels die verschenen tussen 1 december 2008 en 1 december 2009; in totaal zo'n vierduizend gedichten. 'Een kado om al dat moois te mogen lezen maar zeker ook een zware opgave om er een keuze uit te maken.' Uiteindelijk koos de jury unaniem voor de gedichten van Duinker, Knibbe en Wijnberg, zoals u in het juryrapport kunt lezen.

Librije.

P.S. De links naar de gedichten werken hier niet. Daarvoor kun je deze link proberen: www.gedichtendag.com/nieuws.html

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 5 maanden geleden #11358 door
Bericht gekregen dat de gedichtenbundel aangekomen zijn.

Die ga ik wss. zaterdag afhalen.

U hoort er nog van :) .

Tiba.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11364 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Doet iemand vandaag nog wat speciaals ivm gedichtendag?

(ik ga naar de diëtiste haha)

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 5 maanden geleden - 16 jaren 5 maanden geleden #11368 door
Dan geef ik jullie allemaal een gedichtje van mij, Dettie.

Vondst

Op welke gronden

gaf God mij niet de ziel

van Emily Dickinson - de

dichteres die haar juwelen

een leven voor zich hield-

terwijl ik – worm bij nachtegaal –

tot mijn en anders ergernis

naar complimenten vis

of mag ik hopen dat

ik andere doelen had

het vinden van ……

waar niets te zoeken was

en toch iets

van waarde heb gevonden….

Pieter

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11369 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Als je het niet verder vertelt Dettie: ;)

Ik ga vanavond naar de bibliotheek van Terneuzen die een gedichtenwedstrijd heeft uitgeschreven in Zeeuws-Vlaanderen met als thema: Over de grens. Daar zijn er de afgelopen weken tientallen ingeleverd.

Er zal een keuze uit deze gedichten worden voorgelezen door de dichters zelf en er zal bekend gemaakt worden wie van deze mensen de publieksprijs en de juryprijs heeft gewonnen. Bovendien krijgt iedereen een verrassing.

Ik maak me geen illusies, maar ik ben wel gevraagd om voor te lezen. Dat is op zich al wel erg spannend. Jullie horen er morgen meer over.......

Librije (die dus weer thuis is).

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

Tijd voor maken pagina: 0.428 seconden