Ik heb een bizarre avond meegemaakt. Ik zal het op een rijtje proberen te zetten.
Voor deze regionale wedstrijd konden max. 2 gedichten ingestuurd worden. Dat heb ik gedaan. Er konden twee prijzen worden gewonnen: een publieksprijs en een vakjuryprijs. Iedereen kon op de website eenmaal stemmen op zijn/haar favoriete gedicht. Er zijn 67 gedichten ingestuurd en er is 864 keer gestemd.
Ik heb zelf niet gestemd, omdat ik tijdens de stemperiode druk was met andere, enerverende zaken, die ik op het forum niet nader zal toelichten.
De avond begon met de
publieksprijs: men ging van nr. 15 naar nr. 1. Ik zat daar niet bij en werd toen pas echt zenuwachtig.
Daarna de
juryprijs. De juryvoorzitter (het zou om een literair recensent uit het Meetjesland gaan: Robert de Lust, maar ik kon hem niet vinden op internet) nam de 5 beste gedichten van 5 tot 1 voor zijn rekening.
Je mocht het voorlezen en daarna gaf hij opbouwende kritiek. Hij wist tijdens de avond nog niet wie de dichters waren. Allebei mijn gedichten zaten erbij: op plaats 4 en 2. De eerste prijs was dus voor iemand anders. Tijdens het commentaar liet hij doorschemeren dat hij er achteraf erg veel moeite mee had, dat de ander de eerste prijs won. Hij vond ons blijkbaar bijna even goed, maar realiseerde zich, dat het wel wat vreemd overkwam dat ik geen prijs won, maar wel op plaats 2 èn 4 stond. Net boven een dichter uit Antwerpen: Bert Deben (die vond ik wel op internet) die al eerder prijzen won. Hij stond op 3. Overigens: ik vond de overige gedichten in deze top 5 ook mooi en vind de eerste prijs zeker verdiend.
Ik realiseerde me daarna wel, dat ik door twee gedichten in te sturen, misschien bij de
publieksjury mijn eigen concurrent geworden ben. Als men ze allebei mooi vond, hebben ze elk misschien maar de helft van de publieksstemmen gekregen van wat èèn gedicht gehad zou kunnen hebben..... Maar alla.
Een overzicht stond op de site van de bibliotheek, maar is inmiddels verwijderd.
Niet alle gedichten zijn even geslaagd. Maar er staan beslist mooie tussen. We hebben een bundeltje gekregen met alle 67 gedichten. Het is ook te koop in de bibliotheek van Terneuzen voor 3 euro. (Ik kan bemiddelen).
Voor wie de gedichten van de winnaars wil lezen: ik heb er een apart item van gemaakt:
car.messageboard.nl/38686/viewtopic.php?p=14612#14612
Vakjury
1. Nu de stilte mijn huis insluipt - Martine van Hoorebeke
2. Ergens tussen nu en later.... - Librije
3. Normandië - Bert Deben
4. Op het dorpskerkhof... - Librije
5. Borderline - Elvira Taelman
Publieksprijs:
1. De grenzen van het leven - C. de Smet
De rest van deze rangorde laat ik maar, want ik persoonlijk had een heel andere voorkeur.
Jullie begrijpen mijn verwarring: moet ik blij zijn (maar ik heb niet gewonnen) of teleurgesteld (maar ik heb wel waardering voor beide gedichten gekregen van een "vakjury").
Ik ga er maar eens een nachtje over slapen.
Librije.