Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Leo Vroman (ja)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6109 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 11 apr 2008 06:40 pm

Ik dacht dat ik toch duidelijk was, Grada. De meeste dichters, zegt bijvoorbeeld Lambert Wierenga, (en ook Tiba zegt dat echtheid niets zegt over de kwaliteit van een gedicht, en daar heeft ze gewoon gelijk in) en ook Pessoa zegt iets dergelijks in zijn beroemde gedicht "Veinzen"dat dichters vaak iets beweren alleen maar om een mooi gedicht te maken.

Je kunt een gevoel oproepen met prachtige woorden en zinnen zonder dat je dat gevoel hebt, zoals een acteur op het toneel. Ik denk dat Leo Vroman die eigenschap niet heeft. Ik geloof alles wat hij in zijn gedichten zegt. Maar in beide gevallen kunnen de gedichten kunstwerken zijn.

Hg. Pieter

"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6110 door Dettie_3
Geplaatst: 11 apr 2008 07:06 pm

en ook Tiba zegt dat echtheid niets zegt over de kwaliteit van een gedicht

Voor alle duidelijkheid:

ik bedoelde daarmee: wanneer iemand zijn gevoelens uitstort in een gedicht, en dus "echt" is, is dat dit geen garantie is voor een goed gedicht (het kan bv. ook een goedkoop rijmelarijtje zijn of een anderssoortig gedichie vol gevoelsuitstortingen). Ik twijfel nu of je dit in deze zin geïnterpreteerd hebt.

Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6111 door Dettie_3
Geplaatst: 11 apr 2008 07:13 pm

Ik heb het andersom opgevat. Namelijk als: een goed gedicht hoeft niet echt te zijn.

Pieter

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6112 door Dettie_3
Geplaatst: 11 apr 2008 07:23 pm

Ha Pieter,

Ik krijg bij jou steeds het gevoel dat het óf/óf is.

Een gedicht is óf echt en dan kan het niet kunstzinnig zijn.

Óf het is kunstzinnig en dan kan het niet echt zijn.

Een echt gedicht kán kunstzinnig zijn.

Maar 'echtheid' an sich is geen enkele garantie voor de kwaliteit van een gedicht. Je kunt in de meest tranentrekkende bewoordingen een heel echte emotie verbeelden in een tenenkrommend slecht gedicht. Zoals Tiba ook al zegt.

Een kunstzinnig gedicht kán echt zijn.

Ik denk zelfs dat 'kunstzinnigheid', ofwel het vermogen van de dichter om via woorden een emotie te verbeelden, vaak een garantie is voor echtheid. In de zin van menselijk, behorend tot de menselijke staat en het menselijk bestaan... Wat weer iets anders is dan 'waargebeurd'...

Dichters die alleen maar schrijven voor het mooie...

Een goed gedicht kunnen schrijven over een gevoel dat je niet kent en nooit gehad hebt...

Ik geloof er niets van.

Maar áls dat al zo zou zijn bij sommige dichters, dan is dat prima voor mij.

Hun taak is het om goede poëzie te schrijven, niet om reality-tv te maken.

Voor iets anders dan de dichtkunst zijn ze immers niet op deze wereld. Knipoog/Wink

groetjes, fijne avond,

Grada

'Do you think it's a whoozle?'

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6113 door Dettie_3
Geplaatst: 11 apr 2008 08:09 pm

Beste Grada Je hebt me niet goed gelezen.

Laat ik samenvatten wat ik heb gezegd:

1. Ik vind Vroman een goede dichter, het is dus in mijn ogen kunst en hij meent elk woord wat hij zegt

2. er zijn ook dichters die ook goede gedichten schrijven maar dan uitsluitend als kunstuiting, m.a.w. ze schrijven gedichten zuiver uit het oogpunt van esthetiek, het gaat hun niet om hun eigen waarheid of een waarheid in het algemeen. Een analyticus als Lambert Wierenga beschouwt een gedicht uitsluitend op zijn merites als gedicht. De persoon van de dichter doet er niet meer toe. En dat is bij dichters als Vroman wel het geval.

Hg. Pieter

"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6114 door Dettie_3
Geplaatst: 12 apr 2008 02:57 am

Hai Pieter,

Misschien begrijp ik je berichten niet, omdat ze te hermetisch zijn? (*plaagplaag*)

Verder ben ik het met Lambert eens.

Voor een gedicht doet het er niet toe wie de persoon van de schrijver is. Ook niet bij Leo Vroman. Wat telt, is het gedicht. Ik heb zomaar het idee dat hij dat zelf ook zal zeggen. :)

groetjes,

Grada

'Do you think it's a whoozle?'

Tijd voor maken pagina: 0.516 seconden