Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
mira schreef : Aha
Tiba, je hebt gelijk met je interpretatie (voor deze keer dan).
Ikzelf heb het inderdaad verkeerd begrepen.
'Poëzie beoogt geen verklaring', betekent natuurlijk dat ze geen verklaring wil geven! En niet dat ze niet verklaard kan/mag worden.
Te snel gelezen! Of 'niet gelezen wat er staat'.
Ik trek het woord 'zich vergalopperen' in, en geef toe dat ik me vergaloppeerd heb.
mira
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
PieterD schreef :
mira schreef : Aha
Tiba, je hebt gelijk met je interpretatie (voor deze keer dan).
Ikzelf heb het inderdaad verkeerd begrepen.
'Poëzie beoogt geen verklaring', betekent natuurlijk dat ze geen verklaring wil geven! En niet dat ze niet verklaard kan/mag worden.
Te snel gelezen! Of 'niet gelezen wat er staat'.
Ik trek het woord 'zich vergalopperen' in, en geef toe dat ik me vergaloppeerd heb.
mira
'Poëzie beoogt geen verklaring',
Het is nog maar de vraag of je je vergaloppeerd hebt, Mira. Zoals de Neef het hier formuleert is het voor meerdere uitleg vatbaar.
1. poëzie beoogt niets te verklaren (in de betekenis van de oorzaak geven)
2. poëzie beoogt dat het geen verklaring behoeft (in de betekenis van uitleggen)
1. is natuurlijk een open deur. Slechts wetenschap kan tot op zekere hoogte iets verklaren.
2. als een dichter eenvoudig zou schrijven heeft hij gelijk. Maar het aantrekkelijke is dat veel dichters/essen dat niet doen. Zodat er gelukkig heel wat te verklaren (uit te leggen) en te interpreteren valt.
En de Neef voor 100% ongelijk heeft. :shock:
Pieter
P.S. De witjassen was iets van mij, Tiba. Ik had geschreven dat als een groot deel van het citaat van de Neef geen complete onzin was jullie een stel witjassen naar me konden sturen. Achteraf vond ik dat iets te sterk uitgedrukt maar Rob had het toen al gelezen.
Pieter
dacht dat het over het "slakkengedicht" ging, blijkbaar niet dus. Ik kan het niet helpen, maar heb hier eventjes de slappe lach gekregen doordat ik de discussie niet meer kon volgen :oops: .hier vergaloppeert de dichter zich
....is natuurlijk een open deur. Slechts wetenschap kan tot op zekere hoogte iets verklaren. Tiba denkt dat de Neef dit bedoeld heeft maar dan is het een zeer domme opmerking. Dus moet hij bedoeld hebben:
Ik denk dat je gelijk hebt, Tiba. Maar ik vind het wel een open deur. (die uitdrukking kennen jullie toch wel?
Rob Haster schreef : Maar,... als ik dit lees op De Neef's website, dan denk ik: Yes! Daar kan ik wat mee, opzoeken die gedichten!
"Poezie beoogt geen verklaring maar is verwondering voor het mysterie. Is deel van de „open religie“ zoals R.M. Rilke het bedoelde, vrij van etiketten, voorschriften, dogma's en van iedere vorm van openbaring.
Ik noem het dat ogenblikelijke gevoel van „samenheid“, respect, verantwoordelijkheid en verwisselbaarheid. Want Poëzie is samenhang, is dichtheid, is overleving. Zij schuwt iedere vorm van hierarchie, evalueert niets of niemand. Maakt geen onderscheid tussen dier, mens en ding; zij is aandacht, „totale aanwezigheid."
ROGER M.J. DE NEEF
.Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen