Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Roger M.J. de Neef (ja)

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12071 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Sorry, Dettie, in mijn haast heb ik net niet die laatste regel van jou gezien. Stom van me! Nogmaals excuus.

Pieter

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12072 door

tiba schreef : Zilverwerk

In dit huis

Ben ik je man

In ditzelfde huis

Ben jij mijn vrouw

Vannacht droomde ik

Dat twee huisjesslakken

Hier ons bed en alle muren

Hadden verzilverd

Roger M.J. de Neef

uit: Omdat, Poëziecentrum, Gent, 2007

Tiba.

Strak compact gedicht en grappig om jullie reacties te zien. Mijn gevoel bij slakken die in mijn slaapkamer kruipen en sporen achterlaten is er één van "jakkie, wat smerig!". Geeft mij geen prettig gevoel. En - om de perspectieven toch maar te benadrukken - iedere slak heeft inderdaad, Mira, zijn eigen huis, dus wonen die slakkemaatjes niet samen. Het zilveren laagje voelt dan als verguld, gefineerd, mooi van buiten maar..... samen toch zo onze eigen weg gaand.... Grappig, je zou eigenlijk de dichter moeten kennen om zijn gevoel te plaatsen. Maar ik leef liever in een niet glibberige slaapkamer, met mijn vrouw in één huisje! :)

Rob

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #12073 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Slakken zijn hermafrodieten, dus zowel man als vrouw tegelijk, oftewel tweeslachtig. Daar kun je dus ook nog alle kanten mee op qua interpretatie...

Voor mij zegt dit gedicht dat de twee huisjesslakken glans gaven aan het leven. Ik zie die huisjesslakken als de dichter en zijn vrouw.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12074 door
Sporentrekken dan maar! (een mens blijft cryptogrammen...)

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12075 door
Maar,... als ik dit lees op De Neef's website, dan denk ik: Yes! Daar kan ik wat mee, opzoeken die gedichten!

"Poezie beoogt geen verklaring maar is verwondering voor het mysterie. Is deel van de „open religie“ zoals R.M. Rilke het bedoelde, vrij van etiketten, voorschriften, dogma's en van iedere vorm van openbaring.

Ik noem het dat ogenblikelijke gevoel van „samenheid“, respect, verantwoordelijkheid en verwisselbaarheid. Want Poëzie is samenhang, is dichtheid, is overleving. Zij schuwt iedere vorm van hierarchie, evalueert niets of niemand. Maakt geen onderscheid tussen dier, mens en ding; zij is aandacht, „totale aanwezigheid."

ROGER M.J. DE NEEF

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden - 16 jaren 4 maanden geleden #12077 door

Rob Haster schreef : Maar,... als ik dit lees op De Neef's website, dan denk ik: Yes! Daar kan ik wat mee, opzoeken die gedichten!

"Poezie beoogt geen verklaring maar is verwondering voor het mysterie. Is deel van de „open religie“ zoals R.M. Rilke het bedoelde, vrij van etiketten, voorschriften, dogma's en van iedere vorm van openbaring.

Ik noem het dat ogenblikelijke gevoel van „samenheid“, respect, verantwoordelijkheid en verwisselbaarheid. Want Poëzie is samenhang, is dichtheid, is overleving. Zij schuwt iedere vorm van hierarchie, evalueert niets of niemand. Maakt geen onderscheid tussen dier, mens en ding; zij is aandacht, „totale aanwezigheid."

ROGER M.J. DE NEEF

De eerste twee regels zijn nog te begrijpen, maar door de laatste regels

zet hij de poëzie op een voetstuk waar de normale dichter en ook de lezers helemaal niet aan toekomen. Bijvoorbeeld in het niet meer dan aardige gedichtje over de huisslakken ontmaskert hij zichzelf. Grote woorden zonder enig besef van de werkelijkheid.

Pieter

Tijd voor maken pagina: 0.477 seconden