Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Roger M.J. de Neef (ja)

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #12078 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Rob, ik weet dat bij veel mensen hun haren overeind gaan staan als poëzie nader bekeken wordt en geprobeerd wordt een gedicht te begrijpen, poëzie is gevoel zeggen velen.

Maar nogmaals ik krijg toestemming juist omdat we poëzie uitleggen en/of analyseren. Zomaar een gedicht plaatsen mag dus niet meer, anders moet ik de gedichten verwijderen vandaar ook steeds toelichtingen, meningen, gepuzzel etc. bij de gedichten.

De meeste dichters vinden het trouwens erg interessant om te zien wat mensen lezen of zien in hun gedichten. Ze horen of lezen zelden de mening van de lezers zelf, hooguit die van de recensent.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12079 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef : Rob, ik weet dat bij veel mensen hun haren overeind gaan staan als poëzie nader bekeken wordt en geprobeerd wordt een gedicht te begrijpen, poëzie is gevoel zeggen velen.

Maar nogmaals ik krijg toestemming juist omdat we poëzie uitleggen en/of analyseren. Zomaar een gedicht plaatsen mag dus niet meer, anders moet ik de gedichten verwijderen vandaar ook steeds toelichtingen, meningen, gepuzzel etc. bij de gedichten.

De meeste dichters vinden het trouwens erg interessant om te zien wat mensen lezen of zien in hun gedichten. Ze horen of lezen zelden de mening van de lezers zelf, hooguit die van de recent.

Dettie

Waar heeft Rob zelf beweerd dat gedichten niet verklaard behoeven te worden? Het is slechts een opvatting van de Neef die hij citeert. Een opvatting waar je heel veel vraagtekens bij kunt zetten. Wat is bijv. een ogenblikkelijk gevoel van samenheid, respect, verantwoordelijkheid en verwisselbaarheid???? Vier vraagtekens achter één zin, dat lijkt me wel voldoende.

Pieter

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12081 door
Is waar, Pieter dat zeg ik inderdaad niet. Maar ik begrijp wel een beetje waar Dettie op doelt. Daar waar wij ernstig op zoek zijn naar de betekenis van een gedicht, reageer ik regelmatig afhoudend. Maar voor een dichter om te horen wat mensen ontdekken als ze zijn of haar gedicht "opendoen", dat is natuurlijk reuze boeiend.

Wat ik steeds benadruk is, dat een gedicht geen éénduidige uitleg heeft. Anders is het alleen maar spelen met woorden om op een mooie manier te zeggen wat je wil. Literatuur is geen romannetje omdat er meer lagen en interpretaties door elkaar heen lopen. Er wordt, zowel in literatuur poëzie als proza, gespeeld met de verbeeldingskracht, de invulling en de invoeling van de lezer. Dat maakt het meteen ook zo knap. En het samen delen van onze ideeën en gevoelens bij een gedicht, dat is samen verwonderen. Ja, dat is uiteraard het bestaansrecht van dit forum, dat begrijp ik. Tegelijkertijd moeten we de schrijvers én onszelf niet altijd zo bloedserieus nemen en als ik mijn citaat van De Neef lees, dan spreekt de verwondering mij het meest aan. Ha! Die andere woorden zijn een gedicht op zich, waar best wel wat over te zeggen zou zijn, denk ik... vereist geen witte jassen!

Groet,

Rob

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #12082 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Pieter als iemand regels aanhaalt dan neem ik aan dat diegene er achter staat. De regels die aangehaald worden zijn o.a.:

"Poezie beoogt geen verklaring maar is verwondering voor het mysterie.

Voorafgaand daaraan schrijft Rob. Yes! Daar kan ik wat mee.

Ik kreeg het gevoel dat Rob zich afvroeg waarom wij zo aan het verklaren zijn. Vandaar dat ik nog maar eens duidelijk maakte dat we wel moeten verklaren om de poezie op deze site te kunnen behouden zonder gigantische bedragen te moeten neerleggen.

Ik bedoelde het niet vervelend en ik denk ook niet dat Rob het zo opvatte.

Voor mij is het verklaren ook geen wedstrijd van Wie heeft er gelijk? maar eerder zoals Rob zo mooi zegt "het samen delen van onze ideeën en gevoelens bij een gedicht" Het samen verwonderen en samen een gedicht zien openbloeien.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12086 door
Interessant debat.

Mijn indruk is dat R. De Neef zich wat heeft vergaloppeerd.

'Verwondering' lijkt me een mooi uitgangspunt, en vaak verwonder ik mij ook over gedichten, ....maar was dat ook niet het fundamentele uitgangspunt van de filosofie?

Het Gedichtendagessay 'Alle poëzie dateert van vandaag' van Charles Ducal zegt heel veel over het lezen van poëzie. Zijn beschouwingen zijn gebaseerd op het jarenlange lezen en herlezen van gedichten. Maar hij blijft zichzelf in vraag stellen.

Een aanrader.

mira

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12094 door
Waarom heeft R. De Neef zich vergaloppeerd?

Tiba.

Tijd voor maken pagina: 0.467 seconden