Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerrit Kouwenaar (ja onder toezicht van leni)

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 5 maanden geleden #11483 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Pakkend interview, Librije.

Op een vraag of hij de lezer wat verstaanssleutels in handen wil geven antwoordt hij :

"Sleutels? Ik weet 't niet. Ik heb jaren geleden al eens gezegd: de lezer krijgt het evenmin cadeau als de dichter. En dat is eigenlijk nog altijd de enige sleutel die ik geven kan. Ik heb vaak het gevoel dat mijn poëzie vooral moeilijk wordt gevonden, omdat hij niet beantwoordt aan bepaalde verwachtingspatronen, omdat men er op het eerste gezicht weinig in herkent, omdat men er zich niet onmiddellijk door over de bol geaaid voelt. (…) De taal die ik gebruik als ik in mijn poëzie iets bij de lezer probeer te doen klikken, is niet alleen mijn taal, maar ook die van de lezer, al staat deze mij niet voortdurend als scherprechter voor de geest. (…) Als mijn poëzie moeilijk wordt gevonden, denk ik wel eens: maar waar is dan die poëzie die jullie dan blijkbaar zo gemakkelijk vinden of althans niet zo moeilijk? Zou 't niet zo kunnen zijn dat veel poëzie voornamelijk geconsumeerd wordt vanwege een zogenaamde communicabel buitenkantje, terwijl dat waar het uiteindelijk om gaat eigenlijk nauwelijks wordt geproefd?"

Poëzie schrijven is vechten tegen de bierkaai, zegt Kouwenaar. Dat geldt volgens hem voor het hele leven. Dat vechten tegen de bierkaai beschrijft Gerrit Kouwenaar in het genoemde gedicht 'Ik heb nooit

Om over na te denken.

MAAR

Poëzie is in vele gevallen niet simpel!

Poëzie is vaak meerduidig.

Poëzie is vaak kryptisch.

Poëzie is vaak hermetisch, maar perfect duidelijk voor de dichter, want hij bouwt een eigen wereld op in een beperkt aantal lijnen.

Poëzie vergt vaak heel veel van de lezer, je mag hem niet onderschatten, maar ook niet overschatten.

Poëzie is oeroud, stokoud, maar zo springlevend.

Poëzie schrijven is een vak, een vak en een roeping, 'transpiratie en inspiratie', om dit gezegde nog maar eens uit de kast te halen.

En dit alles naar aanleiding van Gerrit Kouwenaar.

Een ode aan Gerrit Kouwenaar en...de poëzie.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 5 maanden geleden #11485 door
Om over na te denken....

Pieter

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 5 maanden geleden #11499 door
Ik heb mijn uitleg van het gedicht van Ducal (Er is geen poëzie in een te helder leven) al meer dan 2 jaar geleden, nog eens nagelezen. Een bijzondere dichter, dat is het. Zijn jullie het met mijn uitleg eens?

Pieter

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11500 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Het gedicht heet Poëtica Pieter, ik was al aan het zoeken en dacht welk gedicht is het nou?

Maar misschien kun je deze vraag beter stellen bij het item van Charles Ducal zelf.

Groetjes

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11503 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht

Poëzie schrijven is vechten tegen de bierkaai, zegt Kouwenaar. Dat geldt volgens hem voor het hele leven. Dat vechten tegen de bierkaai beschrijft Gerrit Kouwenaar in het genoemde gedicht 'Ik heb nooit

Daarmee is het wel goed samengevat denk ik. Maar ik vraag me af: waar is kokkiejim gebleven? Heeft hij hier iets aan? Heeft hij nog vragen?

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 5 maanden geleden #11506 door
Vraag ik me ook af, Librije.

Dettie schreef:

Kun je ook zeggen wat je wel en vooral wat je niet begrijpt?

Dan kunnen we daar verder op in gaan.

Ondertussen werd hier volop commentaar gegeven, maar geen reactie van kokkiejim gezien.

Tiba.

Tijd voor maken pagina: 0.428 seconden