Ik denk dat Gerit Kouwenaar met dit gedicht wil zeggen dat hij het onmogelijke probeert te bereiken.
Ik heb nooit naar iets anders getracht dan dit:
het zacht maken van stenen
het vuur maken uit water
het regen maken uit dorst
Niemand kan dit natuurlijk, de dichter zelf ook niet.
ondertussen beet de kou mij
was de zon een dag vol wespen
was het brood zout of zoet
en de nacht zwart naar behoren
of wit van onwetendheid
Ondertussen gaat het leven gewoon door.
het was bijtend koud.
Het was prikkend heet
het brood smaakte of niet
de nacht was donker zoals het hoort (de dichter slaapt)
of wit van onwetendheid (de dichter piekert, ligt wakker omdat hij iets niet weet en denkt daar aan.)
soms verwarde ik mij met mijn schaduw
zoals men het woord met het woord kan verwarren
het karkas met het lichaam
vaak waren de dag en de nacht eender gekleurd
en zonder tranen, en doof
soms wist hij zelf niet meer zo goed wie hij was, wist hij het ook allemaal niet meer. Zoals woorden ook anders kunnen zijn dan je denkt (het woord kan De Bijbel betekenen of gewoon het woord, een stel letters bij elkaar)
Dat verwart je zoals je een karkas (meestal dood, levenloos, een geraamte) met het lichaam (meestal levend, - een geheel van botten, vlees en organen van een mens of dier staat in het woordenboek) kan verwarren. (Het lichaam kan hier ook het lichaam van Jezus/God betekenen)
Vaak waren de dagen en nachten hetzelfde, (een sleur?) de dichter voelde niets (geen tranen) en hoorde niets (doof)
maar nooit iets anders dan dit:
het zacht maken van stenen
het vuur maken uit water
het regen maken uit dorst
het regent ik drink ik heb dorst.
Toch verlangde de dichter nog steeds naar het onbereikbare, naar iets wat niet kan. Hij lijkt dat eindelijk te beseffen, te weten...
In de laatste regel zegt hij. Het regent ik drink ik heb dorst.
Dat laatste kan wel, is niet onmogelijk.
Dit is mijn poging om het gedicht uit te leggen. Ik weet niet of de anderen hetzelfde denken en/of het met me eens zijn. Dat zie ik dan wel verschijnen hier. Ben heel benieuwd naar jullie mening
P.S.
Dit vond ik nog op internet
Taal is voor Kouwenaar niet in de eerste plaats een communicatiemiddel; het gaat er Kouwenaar om de betekenis van woorden zo meervoudig mogelijk te maken.
"Ik wil niet schrijven over iets, geen verhaal, geen gekondenseerd gevoel, niet een woord als vervoermiddel, maar een woord terugbrengen tot zijn stoffelijkheid."
De laatste decennia schrijft Kouwenaar over vergankelijkheid, verlies en dood in een poging de tijd stil te leggen.
"Het gaat in de kunst maar om een paar eenvoudige thema's: liefde, dood, onrecht, schoonheid. Je wilt iets maken dat de tijd doorstaat. Niets is voorgoed aanwezig. Een goed kunstwerk is aan de tijd ontstolen, is die onbarmhartige tijd te slim af geweest", aldus Gerrit Kouwenaar.
Dettie