Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Marijke Hanegraaf (ja)

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11593 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Grappig trouwens dat er toch een hele discussie ontstaat terwijl het gedicht zo helder als glas is. Ik ben het wel met jullie eens dat het een prozagedicht is. Volgens mij heeft zoiets zelfs een eigen naam maar ik kan er nu niet opkomen.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11594 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Bedoel je misschien parlando:

In de dichtkunst is parlando de benaming voor een 'spreekstijl' in gedichten: parlando-poëzie (poésie parlante) is geschreven in de alledaagse taal en benadert qua metrum en ritme de spreektaal , bijvoorbeeld de poëzie van de nieuwe zakelijkheid.

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11595 door Dettie_3
Nee dat bedoelde ik niet. Het heet toch poëtisch proza of prozagedichten.

Ik vond dit onderstaande bij wikipedia, misschien leuk om te lezen.

Proza is een stuk tekst dat is geschreven in de vorm van gewone spraak. Proza kan kunstig in elkaar gezet zijn, zelfs rijm en een metrum (maatsoort) bevatten, maar zodra de vorm van de tekst (met name de vorm van de regels) tot doel wordt, is er sprake van poëzie.

[...]

Proza noemt men ook wel eens "ongebonden" taalgebruik, al klopt die term slechts gedeeltelijk, doordat elke taaluiting min of meer aan regels gebonden is. Poëzie daarentegen wordt "gebonden" taalgebruik genoemd, waarmee wordt bedoeld dat een dichter zich vaak extra voorschriften oplegt bij het schrijven: kortere regellengte, vast aantal lettergrepen, metrum enzovoort.

Een mengvorm tussen proza en poëzie noemt men poëtisch proza of prozagedicht.

In de literatuurgeschiedenis heeft proza een wisselende waardering gekend. Lange tijd werd het als minderwaardig aan poëzie beschouwd. Geschiedkundige teksten bijvoorbeeld, waarvan we nu automatisch verwachten dat ze in proza geschreven zijn, werden in de Middeleeuwen op rijm gezet (een voorbeeld is Jacob van Maerlant). Ook ernstig toneel moest tot in de 17e eeuw rijmen om voor vol te worden aangezien (voorbeelden zijn Racine, Vondel). Vroege tijdschriften namen poëzie op in een mate die voor een hedendaagse lezer opmerkelijk is.

Opmerkelijk is dat veel van de 20e-eeuwse en hedendaagse poëzie minder strikte vormkenmerken laat zien dan oudere poëzie, terwijl het rijm in rangorde is gezakt tot het niveau van Sinterklaasrijmpjes en reclame (en ook daar al als ouderwets wordt ervaren).

Inmiddels is de waardering voor de prozavorm toegenomen. Dit valt ten dele te verklaren uit de dominantie van die vorm; terwijl poëzie veel minder wordt gelezen dan voorheen, en poëziebundels nog slechts oplagen kennen van enkele honderden stuks, is in de literatuur de roman verreweg de meest gelezen tekstsoort, en ook in tijdschriften wordt overwegend proza aangetroffen.

Dettie

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 5 maanden geleden #11596 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Opmerkelijk is dat veel van de 20e-eeuwse en hedendaagse poëzie minder strikte vormkenmerken laat zien dan oudere poëzie, terwijl het rijm in rangorde is gezakt tot het niveau van Sinterklaasrijmpjes en reclame (en ook daar al als ouderwets wordt ervaren).

Dan moet ik hoognodig mijn stijl gaan moderniseren :shock: :)

Pieter

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11597 door Dettie_3
gewoon je eigen stijl houden Pieter, die is goed genoeg!

Dettie

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #11598 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Wel leuk om te lezen, maar er staan een paar dingen in waar mijn wenkbrauwen spontaan van gaan fronsen.....

De uiterlijke vorm zou bepalen of een tekst tot poëzie of proza gerekend moet worden. Is dat altijd zo???

Een mengvorm tussen proza en poëzie noemt men poëtisch proza of prozagedicht.

Hoe ziet deze mengvorm er dan uit?

Voor mij zijn dit bovendien twee verschillende termen:

- poëtisch proza is voor mij bv. een roman waarin de woordkeus van de auteur en het ritme van zijn zinnen poëtisch genoemd kan worden.

- prozagedicht is een gedicht, dat gebruikt maakt van spreektaal (parlando). De uiterlijke vorm vind ik daarbij niet zo belangrijk.

Met het eerste deel van de zin ben ik het wel eens, maar het laatste deel is wel wat kort door de bocht. Nog steeds worden door hedendaagse dichters sonnetten geschreven (met alle rijmschema's die daarbij horen) en bovendien is rijm meer dan alleen het eindrijm!!

Inmiddels is de waardering voor de prozavorm toegenomen. Dit valt ten dele te verklaren uit de dominantie van die vorm; terwijl poëzie veel minder wordt gelezen dan voorheen, en poëziebundels nog slechts oplagen kennen van enkele honderden stuks, is in de literatuur de roman verreweg de meest gelezen tekstsoort, en ook in tijdschriften wordt overwegend proza aangetroffen.

Waardering voor de prozavorm toegenomen??? De dominantie van die vorm?????? Tuurlijk is proza de meest gelezen tekstsoort, als we daar de chicklits, literaire thrillers en andere bestsellers en tijdschriften bij gaan rekenen. Laten we de kranten er ook nog maar bij doen.

Of zou dat misschien komen door het gemak waarmee ze verslonden kunnen worden? En dat er voor poëzie meer moeite gedaan moet worden?

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

Tijd voor maken pagina: 0.445 seconden