Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
mira schreef : Pieter schreef:
Het lijkt inderdaad op een vloek die volgens mij betekent: jullie kunnen geen liefde meer voortbrengen, het harde leven heeft jullie gevoel tot steen verhard. Het kan een variatie zijn op de Bijbelse metafoor: hun zaad zal op onvruchtbare aarde vallen.
Ik weet niet of dit zo figuurlijk kan geïnterpreteerd worden als jij zegt, Pieter, nl. in de zin van: jullie kunnen geen liefde meer voortbrengen (al sluit ik dit niet uit).
De dichter zegt eerst:'De mensen vraten grond', d.w.z. ze hadden zo'n honger en niets, maar ook niets te eten, hun akkers waren leeg, letterlijk.
En dan volgt de 'wapenspreuk', 'je wapenspreuk' zegt de dichter, gericht tot het gedrocht Armoede:'Gij zult slechts stenen zaaien'.
De bijbelse metafoor waarop jij doelt komt uit de parabel van de zaaier (zo noemen wij dat hier).
En inderdaad, daaraan had ik nog niet gedacht!
Daar zaait de zaaier wel op stenen, niet de stenen zelf, maar het is heel goed mogelijk dat de dichter dat in gedachten had!
Tenzij...iemand een betere verklaring heeft.
mira
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
Stelt de dichter zich in de plaats van diegenen die "in de val zijn gelokt", of bedoelt hij dat wij ook in die valstrik kunnen lopen?
Dettie schreef :
Er is een nieuwe bundel uit van Geert van Istendael waaruit dit gedicht komt. Ik moet het nog een paar keer lezen voor ik er verder wat over kan zeggen, wordt vervolgd.
Dettie
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen