Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Geert van Istendael (ja)

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #12419 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: bericht

Jij kwam. Jij trok naar alle landen,

alle hutten sloop jij binnen. Taai. Gestaag.

En bleef. Jij woonde. Hoonde. Leegde de schapraaien,

Je moet het schrijnende van de armoede maar zó kunnen verwoorden... deze dichter verdient meer aandacht volgens mij.

Tiba.

Lezer100

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #12423 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht

Vergeefs. Jij kwam. Jij trok naar alle landen,

doofde ovens, holde kinderogen uit.

De mensen vraten grond. Want in hun huid stond zwart

je wapenspreuk gebrand: Gij zult slechts stenen zaaien

Indrukwekkend Tiba.

En ook de overgang van ver naar dichtbij,

ánders natuurlijk, maar ook dichtbij is armoede.

Mooi zo'n poster zomaar ergens.

Zet mensen aan het denken. Als het goed is.

Willeke
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #12442 door Lezer100
Wat mij hier zo opvalt in dit gedicht zijn de twee gezichten van de armoede: het grauwe en de glitter, dit laatste o.m. door deze meedogenloze maatschappij met zijn verlokkingen van kredieten, mee moeten met de rest, de stand hoog houden etc. Dit wordt zelden verwoord, me dunkt.

En hier is dit alles zo weergaloos 'verdicht'.

Zo is de 'wapenspreuk': 'gij zult slechts stenen zaaien' meedogenloos.

Het klinkt bijbels, als een oudtestamentische vloek. Ik weet niet of dit volledig uit het brein van de dichter komt, of is dit een verwijzing naar een oudere tekst (ik denk niet naar de Griekse myhe van Deucalion en Pyrrha die na de zondvloed stenen achter zich wierpen, waaruit een nieuw mensengeslacht ontstond)?

Weet iemand hier meer over?

mira

Lezer100

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #12445 door Lezer100
Het lijkt inderdaad op een vloek die volgens mij betekent: jullie kunnen geen liefde meer voortbrengen, het harde leven heeft jullie gevoel tot steen verhard. Het kan een variatie zijn op de Bijbelse metafoor: hun zaad zal op onvruchtbare aarde vallen.

Pieter

Lezer100

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #12446 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht

tiba schreef : Armoede, jij was grauw. Gehaat door lege maag,

met blote handen, blauw geverfd in kou, geweerd.

Vergeefs. Jij kwam. Jij trok naar alle landen,

.

Ik wist niet wat een schapraai was maar dat is dus een provisiekast

Geert van Istendael (1947) is journalist, dichter en essayist. Hij is vooral bekend als schrijver van bekentenissen over zijn haat-liefdeverhouding met België, Brussel en de Vlaamse zelfgenoegzaamheid. Zo heftig als hij daarin tekeergaat, zo beheerst is zijn poëzie. Steeds staan tijd, ruimte en verwondering centraal in zijn levendige, toegankelijke gedichten. Bij een groot lezerspubliek heeft hij vooral bekendheid verworven met boeken als Het Belgisch labyrint, De schoonheid van de wanstaltigheid en Alle uitbarstingen. In 2005 verscheen Mijn Nederland, als antwoord op de vraag Holland te verklaren voor radeloze Hollanders. Van Istendael wordt gewaardeerd als vertaler van Duitse auteurs: Goethe, Heine, Brecht, Fried en Kahlau.

Hier kun je luisteren naar Van Istendael

www.radioboeken.eu/author.php?id=23&lang=NL

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #12528 door Lezer100
Pieter schreef:

Het lijkt inderdaad op een vloek die volgens mij betekent: jullie kunnen geen liefde meer voortbrengen, het harde leven heeft jullie gevoel tot steen verhard. Het kan een variatie zijn op de Bijbelse metafoor: hun zaad zal op onvruchtbare aarde vallen.

Ik weet niet of dit zo figuurlijk kan geïnterpreteerd worden als jij zegt, Pieter, nl. in de zin van: jullie kunnen geen liefde meer voortbrengen (al sluit ik dit niet uit).

De dichter zegt eerst:'De mensen vraten grond', d.w.z. ze hadden zo'n honger en niets, maar ook niets te eten, hun akkers waren leeg, letterlijk.

En dan volgt de 'wapenspreuk', 'je wapenspreuk' zegt de dichter, gericht tot het gedrocht Armoede:'Gij zult slechts stenen zaaien'.

De bijbelse metafoor waarop jij doelt komt uit de parabel van de zaaier (zo noemen wij dat hier).

En inderdaad, daaraan had ik nog niet gedacht!

Daar zaait de zaaier wel op stenen, niet de stenen zelf, maar het is heel goed mogelijk dat de dichter dat in gedachten had!

Tenzij...iemand een betere verklaring heeft.

mira

Lezer100

Tijd voor maken pagina: 0.537 seconden