Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Eva Cox (ja)

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #10741 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Dat is wel heel opmerkelijk, Tiba. En dat zo'n gedicht dan zomaar in een bloemlezing (Ik ben een bijl) van Erik Jan Harmens opgenomen wordt zonder enige vermelding van het oorspronkelijk gedicht! Het gedicht van Eva Cox werd eerst geplaatst in haar bundel: Een twee drie ten dans. De Bezige Bij 2009 Bedankt, Tiba. Goed dat we zo'n kenner bij LT hebben

Pieter

P.S. Ik heb het gedicht van Christine d'Haen zojuist gelezen en behalve dat het gedicht van Eva Cox daar duidelijk een afgeleide van is (persiflage zou ik niet willen zeggen) is het gedicht van d'Haen volgens mij geïnspireerd door Prediker.

www.statenvertaling.net/bijbel/prediker.html

Pieter

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #10745 door Dettie_3

PieterD schreef : Dat is wel heel opmerkelijk, Tiba. En dat zo'n gedicht dan zomaar in een bloemlezing (Ik ben een bijl) van Erik Jan Harmens opgenomen wordt zonder enige vermelding van het oorspronkelijk gedicht! Het gedicht van Eva Cox werd eerst geplaatst in haar bundel: Een twee drie ten dans. De Bezige Bij 2009 Bedankt, Tiba. Goed dat we zo'n kenner bij LT hebben

Pieter

P.S. Ik heb het gedicht van Christine d'Haen zojuist gelezen en behalve dat het gedicht van Eva Cox daar duidelijk een afgeleide van is (persiflage zou ik niet willen zeggen) is het gedicht van d'Haen volgens mij geïnspireerd door Prediker.

www.statenvertaling.net/bijbel/prediker.html

Pieter

In een bloemlezing staat meestal geen uitleg bij Pieter, in een dichtbundel al evenmin. Soms is dat jammer. Ik heb het gedicht nog vermeld n.a.v. de dood van Christine D'haen.

oscar.messageboard.nl/7067/viewtopic.php?t=5859

Ik heb de link geopend, Pieter. Op het eeste gezicht zou het heel goed kunnen dat het gedicht geïnspireerd is door het boek Prediker. En dat wist ik dan helemaal niet :) .

Tiba.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #10756 door Dettie_3
Ik schreef bijbelboek, Tiba, maar eigenlijk had ik Tenach moeten schrijven. Het is een Joodse tekst die met de tekst van het Hooglied als de meest literaire delen van het OT worden gezien.

Zoals je weet hebben de christenen naast het NT ook het OT als uitgangspunt, maar namen ze niet alles over zoals blijkt uit dit citaat uit Prediker 2:

16 Want er zal in eeuwigheid niet meer gedachtenis van een wijze, dan van een dwaas zijn; aangezien hetgeen nu is, in de toekomende dagen altemaal vergeten wordt; en hoe sterft de wijze met den zot?

Hieruit is af te leiden dat het Joodse geloof geen hiernamaals kent.

Pieter

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #10766 door Dettie_3
Mij is de bijbelse inspiratie die jullie zien niet echt duidelijk :cry: .

Wie maakt mij wijzer?

mira

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #10767 door Dettie_3
19 Want wie weet, of hij wijs zal zijn, of dwaas? Evenwel zal hij heersen over al mijn arbeid, dien ik bearbeid heb en dien ik wijselijk beleid heb onder de zon. Dat is ook ijdelheid.

20 Daarom keerde ik mij om, om mijn hart te doen wanhopen over al den arbeid, dien ik bearbeid heb onder de zon.

21 Want er is een mens, wiens arbeid in wijsheid, en in wetenschap, en in geschiktheid is; nochtans zal hij dien overgeven tot zijn deel, aan een mens, die daaraan niet gearbeid heeft. Dit is ook ijdelheid en een groot kwaad.

22 Wat heeft toch die mens van al zijn arbeid, en van de kwellingen zijns harten, dien hij is bearbeidende onder de zon?

Mira

In het boek Prediker staan nog veel meer van zulke zinnen. Eva Cox heeft er in navolging van C. d'Haen een bewerking van gemaakt in moderne taal. Bij C. is het woord ijdelheid vervangen door "niets". Maar de strekking van het gedicht lijkt me hetzelfde.

Pieter

23 Want al zijn dagen zijn smarten, en zijn bezigheid is verdriet; zelfs des nachts rust zijn hart niet. Datzelve is ook ijdelheid.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #10776 door Dettie_3
Dank, Pieter, voor je toelichting.

Dat 'ijdelheid' hier vervangen wordt door 'niets', vind ik een heel intelligente visie.

Het is wel moeilijke materie: het gedicht van Christine D'haen is sowieso al geheimzinnig, kryptisch, maar met een ontzettend poëtische kracht; de tekst van Prediker, die vind ik moeilijk, ik ben er niet mee vertrouwd (de echte bijbelkenners van het Oudtestament zitten in Nederland, denk ik); en daar komt bovenop een gedicht van E. Cox, Daewoo Plasma, die titel heeft het toch wel over een televisietoestel, en alles wat je daarop te zien krijgt?!

Nou moe!!

mira

Tijd voor maken pagina: 0.475 seconden