Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Librije schreef : Vorige week ben ik naar de theatervoorstelling Tot zoens geweest. We moesten ons even door het voorprogramma met Jan Mulder en Bart Chabot heenwerken, maar daarna werden we beloond met prachtig proza van Campert.
Thuisgekomen is de bundel Nieuwe herinneringen weer uit de kast gehaald en daar lees ik elke dag weer in.
Deze wil ik jullie graag mee laten lezen: het is net of ik hem dan weer zie staan.
Het Vak
Langzaam groeit in mij
de ander die in niets op mij lijkt
en toch alles in zich heeft
van mij die hem baren moet
dan rijst het doek dat me scheidt
van mijn tijd die nu gekomen is
de zaal opent zich veelvuldig
gespiegeld vlees en bloed
even is het alles stilte
wachtend op het eerste woord
dat het schouwtoneel de wereld
tot leven beven doet
côté jardin: de geliefde werpt haar mantel af
côté cour: de moordenaar komt aangezet
Remco Campert: in Nieuwe herinneringen.
(De Bezige Bij, 2007).
Librije.
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
Dettie schreef : Geplaatst: 30 sep 2006 03:11 pm
Niet te geloven
Niet te geloven
dat ik knaap nog
een vers schreef over de
zilverwitheid van een berkenstam
en om mij heen
grootse dronkenschap
van de bevrijding
het water was whisky geworden
Alles zoop en naaide
heel Europa was EEN groot matras
en de hemel het plafond
van een derderangshotel.
En ik bedeesde jongeling
moest nodig
de reine berk bezingen
en zijn bescheiden bladerpracht.
Remco Campert
uit: Dit gebeurde overal,
De Bezige Bij Amsterdam 1962
Leuke anekdote over het bovenstaande gedicht
Omdat Remco Campert in de aflevering van de serie Literaire ontmoetingen die Hans Keller in mei 1964 over hem maakte, dit gedicht voordroeg, besloot de AVRO het programma niet uit te zenden. Niet omwille van de naïviteit van de poëtische jongeling met al te weinig feeling voor de tijdgeest maar omwille van het woord naaide. ‘We kunnen het ons nauwelijks meer voorstellen, het woord “naaide” als steen des aanstoots,’ schreef Tom Rooduijn op 5 juni 1998 in een column in NRC Handelsblad. Hij voegde eraan toe dat ook de Volkskrant in de berichtgeving over het incident de strofe niet durfde te publiceren en het gewraakte woord omschreef als ‘een handeling waar wij het voortbestaan van de wereld aan te danken hebben’. Enkele andere kranten drukten de tekst van het gedicht wel af en de bundel was spoedig uitverkocht.
Dettie
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen