Geplaatst: 22 nov 2007 06:28 pm
Dettie schreef:
Poëtica
Er is geen poëzie in een te helder leven.
Op het behang is altijd een plek
die wacht op het vocht. Een vuile bek
zoekt in de laden naar onzegbaarheden.
Alles wat toonbaar is moet overschreven,
ieder gedicht gewassen in inkt
die blind van de moerassen zingt,
waarvan men ziende niets kan weten.
Er is geen poëzie in een te helder leven,
in zuivere spiegels is geen gat
waardoor men in de afgrond stapt
en in het woord valt, woest en ledig.
© Charles Ducal
uit: In inkt gewassen
Uitgeverij Atlas, 2006
Pieter schreef:
Er is een nadeel: zijn gedichten zijn zo direct en goed te begrijpen dat er bijna niet over te discussiëren valt.
Pieter kan jij mij dit gedicht dan uitleggen?
Ik snap het namelijk niet goed.
Dettie
Erg leuk dat je deze vraag aan mij stelt en ik ben erg vereerd, Dettie.
Vooral omdat je meteen het moeilijkste van al zijn gedichten hebt
uitgezocht.
daar gaat ie:
Er is geen poëzie in een te helder leven: mensen die het leven duidelijk, vanzelfsprekend vinden, zich dus niets afvragen, niet verwonderd zijn,de zo-is-het-nu-eenmaal-zeggers, kennen geen poëzie, dat lijkt me duidelijk.
Op het behang is altijd wel een plek die wacht op het vocht, Een vuile bek
zoekt in de laden naar onzegbaarheden.
Maar de dichterlijke persoonlijkheid vindt altijd wel iets wat hem niet duidelijk is, de vochtige plek in het behang. Op het eerste gezicht zijn deze plekken moeilijk te verwoorden maar de dichter met zijn vuile bek, bedoeld is dat de dichter niet schroomt ook minder plezierige dingen te zeggen, zoekt in de laden van zijn geest toch woorden die het onzegbare zegbaar maken. (vandaar soms een beetje moeilijk te begrijpen.P)
Alles wat toonbaar is moet overschreven
ieder gedicht gewassen in inkt
die blind van de moerassen zingt
waarvan men ziende niets kan weten.
Een gedicht is de worsteling met woorden die gewassen moeten worden met de inkt uit het moeras van de geest, men moet zich blind maken, d.w.z. naar zijn diepste innerlijk gaan. (vergelijk met de laden in het eerste couplet). Dus steeds proberen de juiste woorden te vinden al zijn die nog zo ontluisterend over hoe we werkelijk zijn (de vuile bek)
Er is geen poëzie in een te helder leven
in zuivere spiegels zit geen gat
waardoor men in de afgrond stapt
en in het woord valt, woest en ledig
Hier weer de vanzelfsprekende mens die in zijn zuivere spiegel alleen maar de buitenkant van zichzelf ziet, hij heeft niet de donkere gedachten uit de afgrond van de dichter, die uiteindelijk in zijn diepste innerlijk slechts woeste ledigheid vindt, c.q. een woestheid (dierlijkheid) zonder zin.
Het is dus een zeer somber gedicht, hij vindt zichzelf wild en leeg.
Die ontluistering van de mens en het leven vind je in bijna al zijn gedichten terug.
Dettie, ik vond deze opdracht eervol en vooral erg plezierig om te doen. Als ik dicht bij de waarheid zit heb ik dat aan jou en Tiba te danken. Zit ik ernaast dan ligt dat helemaal aan mezelf. Knipoog/Wink
Pieter