Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Stefaan van den Bremt (ja/nee)

Lees meer
16 jaren 2 maanden geleden #12752 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Ja of dingen anders gaan zien?

Eerst is het ik hoor niet bij die tak of stam Zoals kinderen opstandig kunnen zijn naar hun ouders.

en na de bloesem (de bloei van het leven?) zeggen dit is mijn stam, dit is mijn tak, (familie?) maar die zijn niet meer wat ze waren.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 2 maanden geleden #12753 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Het is ook een bijbels spraakgebruik: "En de tak sprak" enz. Het kan dus ook duiden op geloofsafvalligheid, geleidelijk wordt de binding met het oorspronkelijk geloof zo zwak dat het verwaait.

Pieter

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 2 maanden geleden #12757 door

Van de boom

En de tak sprak: 'Ik hoor niet bij

de stam.'

Het blad sprak: 'Ik hoor niet bij

de tak.'

En de bloesem, de bloesem

verging. En de tak

sprak: 'Dit is mijn stam' -

en knakte af. En het blad

sprak: 'Dit is mijn tak' -

En het verwaaide

Stefaan van den Bremt

Uit In een mum van taal: gedichten 1968-2002

Lannoo 2002

Dit gedicht lijkt me erg Oosters geïnspireerd: Tagore, haiku's....

Vergankelijkheid spreekt uit iedere versregel, maar ook kortzichtigheid, lichtzinnigheid, misschien zelfs egoïsme:'dit is mijn stam... mijn tak'.

Maar o wee, wat een hybris! De tak knakte af en het blad verwaaide.

En waar was de bloesem, de bloesem?

Prachtig, diepmenselijk gedicht.

mira

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 2 maanden geleden #12759 door

mira schreef :

Van de boom

En de tak sprak: 'Ik hoor niet bij

de stam.'

Het blad sprak: 'Ik hoor niet bij

de tak.'

En de bloesem, de bloesem

verging. En de tak

sprak: 'Dit is mijn stam' -

en knakte af. En het blad

sprak: 'Dit is mijn tak' -

En het verwaaide

Stefaan van den Bremt

Uit In een mum van taal: gedichten 1968-2002

Lannoo 2002

Dit gedicht lijkt me erg Oosters geïnspireerd: Tagore, haiku's....

Vergankelijkheid spreekt uit iedere versregel, maar ook kortzichtigheid, lichtzinnigheid, misschien zelfs egoïsme:'dit is mijn stam... mijn tak'.

Maar o wee, wat een hybris! De tak knakte af en het blad verwaaide.

En waar was de bloesem, de bloesem?

Prachtig, diepmenselijk gedicht.

mira

Wat een verschil in leeftijd al niet uitmaakt! Ik zie er duidelijk een geschiedenis in van het christelijk geloof in de stijl van de evangelische parabel. De bloesem is de belofte van geluk die het christelijk geloof eeuwen met zich meedroeg. Maar door scheuringen en andere filosofieën is althans voor de dichter alles verwaaid en verbroken. Doet het er iets toe wie gelijk heeft?

Pieter

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 2 maanden geleden #12764 door
Ik heb nu eens geprobeerd het gedicht te verduidelijken vanuit het gedicht zelf, maar ik weet ook niet of ik daarin geslaagd ben.

Want iedere 'verduidelijking', 'commentaar' etc. voegt er sowieso iets aan toe, iets van de 'bespreker'.

Een religieuze verwijzing, al dan niet in historische context, zie ik er niet direct in, maar acht ik perfect mogelijk.

mira

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 2 maanden geleden #12766 door

mira schreef : Ik heb nu eens geprobeerd het gedicht te verduidelijken vanuit het gedicht zelf, maar ik weet ook niet of ik daarin geslaagd ben.

Want iedere 'verduidelijking', 'commentaar' etc. voegt er sowieso iets aan toe, iets van de 'bespreker'.

Een religieuze verwijzing, al dan niet in historische context, zie ik er niet direct in, maar acht ik perfect mogelijk.

mira

www.dbnl.org/tekst/_ons003200001_01/_ons003200001_01_0006.php

‘Jaargetijden’. Men hoeft niet per se een Gezellejaar te organiseren opdat de lezer zich zou herinneren dat in Gezelles Tijdkrans de tijdsbeleving centraal staat, het besef van het verlopen van de tijd, het bewustzijn dat de tijd afloopt, met alle belijdenissen van eigen vergankelijkheid en van geloof in Gods vastheid die daar door Gezelle aan verbonden worden. Sporen van zulk lijden aan de dualiteit tijd - eeuwigheid hoeft men in de cycli ‘Daggetijden’ en ‘Jaargetijden’ van Van den Bremt niet te zoeken. Wel manifesteert hij zich in ‘Daggetijden’, met de ondertitel ‘een zomers etmaal in Aquitanië’ en met gedichttitels i]b]die naar het brevier verwijzen[/b[/i, als een scherp observator van al wat zich in dat zuidelijk landschap aan leven manifesteert op de verschillende momenten van de dag, van de haan en de leeuwerik 's ochtends, tot de hagedis in de middag en de zwaluwen bij valavond.

In de cyclus ‘Jaargetijden’ schrijft hij haiku's, een door hem nog niet eerder gebruikte dichtvorm. Aan de exploratie van de mogelijkheden van het kwatrijn in de bundel Van een (1986) en van het sonnet in Verbeelde boedel voegt hij nu in Taalgetijden die van de haiku toe. Daarin peilt hij naar de essentie van het mereljong, maakt de lezer verrassend attent op de tegenstelling tussen ‘dolle kastanjes’ en ‘tamme wandelaars’ en op de gelijkenis tussen berkenstammen en blindenstokken. Niet alle observaties in deze haiku's zijn echter even frappant weergegeven.

Even nog wat opgezocht, Mira. We hebben allebei een beetje gelijk. Dit artikel wijst naar het brevier en naar haiku's.

Pieter

Tijd voor maken pagina: 0.888 seconden