Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Nic van Bruggen (nee)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2664 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 01 okt 2007 11:37 am

Dettie schreef:

Nee ik bedoelde hij hoopt dat de vinder het ervaart als een zeldzaam stukje wrakhout of dat zijn woorden het effect hebben van een handgranaat, dat zijn woorden/gedichten inslaan/aanslaan (positieve hoop)

Maar hij denkt dat het anders is (niet zo is) maar dat hoeft hij niet op te schrijven dan wordt zijn potlood al te zacht bij het idee oftewel als hij daar aan denkt dan kán hij niet meer schrijven. Dat zou hem verdriet doen (en er is al zoveel verdriet in de wereld)

Een slang vernieuwd zijn huid steeds, je kan ook denken dat de dichter zichzelf steeds vernieuwd.

Tenminste dat zie ik erin.

Dettie

Lieve Dettie, jij gaat wel ver in je positiviteit. Een handgranaat brengt voor mij dood, ontzetting en verschrikking teweeg. En hij voelt zich onmachtig om dat te bewerkstelligen, vandaar dat stamelen en smachten. Hij vindt de wereld verschrikkelijk en denkt wel eens dat het anders is. Dit laatste is trouwens herkenbaar, ik denk ook wel eens dat de wereld mooi en wonderbaar is, maar niet zo lang, helaas. (geen medelijden krijgen hoor, ik sla me er wel doorheen).

Pieter
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2665 door Dettie_3
Geplaatst: 01 okt 2007 11:52 am

Misschien ga ik ver in mijn positiviteit.

Maar bij handgranaat zie ik iemand die het gedicht leest, het gedicht in de hand houdt, en dat gedicht slaat in als een bom.

Groetjes

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2666 door Dettie_3
Geplaatst: 02 okt 2007 07:39 pm

Ja, klopt wel, Dettie. Ik twijfelde zelf ook al over de verplaatsing naar Poëzie uitgelegd. Nu ja, hier staat het zeker ook goed.

De uitspraak: Kan ernst bestaan die ernstiger is dan poëtische ernst? is overigens van Pascal Mercier (niet van Paul, zoals ik eerst abusievelijk zei...) uit de prachtige roman Nachttrein naar Lissabon.

Hai Pieter,

Voor mij is dit zeer zeker een retorische vraag.

Zo is hij ook in het boek bedoeld. Een leraar Grieks/Llatijn/Hebreeuws benadert de bijbel als poëtische tekst ipv het Woord van God. Een leerlinge van hem is dan verontwaardigd; hij zou de bijbel niet ernstig nemen. Dan antwoordt de leraar:

"Kan ernst bestaan die ernstiger is dan poëtische ernst?"

Hij bedoelt natuurlijk dat dat onmogelijk is.

Dat ben ik heel erg verschrikkelijk met hem eens en daarom is dit mijn nieuwe onderschrift geworden.

Overigens vind ik dat hij in beginsel hetzelfde zegt als Multatuli met zijn uitspraak: "Niets is poëtischer dan de waarheid."

In het boek wordt door diezelfde leraar ook een uitspraak aangehaald van Pessoa, die ongeveer zo gaat:

"Het groen van de weiden is nooit zo groen als wanneer beschreven in een gedicht."

Daar begin ik dus bijna bij te huilen, omdat ik het zo mooi en waar vind.

Ik vind al die drie uitspraken van een peilloze diepzinnigheid, maar ik denk dat ik dat niet kan uitleggen. :(

Nou ja, dat over mijn onderschrift en over wat voor mij ernst is. ;)

:) Grada

'Do you think it's a whoozle?'

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2667 door Dettie_3
Geplaatst: 03 okt 2007 06:07 am

Bedankt, Grada. De grote Ludwig zei het al, onze communicatie is een taalspel. En de regels van dat spel (de betekenissen van de woorden) zijn voor ieder van ons een beetje verschillend. Jij verstaat onder poëtisch en ernst kennelijk iets anders dan ik. Een paar dagen geleden moest ik aan iemand het woord mystiek uitleggen. Dat lukte ook niet. In de politiek en in de media komt het ook nogal eens voor, vandaar al die excuses een dag later. En men is nu al maanden bezig met de Nederlandse identiteit, en niemand kan die definiëren. (tussen haakjes: betekenen mystiek en poëzie bij jou zo'n beetje hetzelfde?).

Mooie dag, Pieter

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2668 door Dettie_3
Geplaatst: 03 okt 2007 06:17 am

Ik ga een paar weken weg (zelfs naar Kyoto, Dettie, waar jij het gisteren nog over had in je boekbespreking).

Ik geef hieronder als voorlopige laatste bijdrage een couplet van een gedicht van Nic van Bruggen:

Het ijs droogde aan de heesters.

En 's-nachts hoe stond ik in de erker.

Kijkend naar haar laarsjes in

De door wind beschreven sneeuw;

Het laffe licht van het trapportaal.

Uit. Het huis van Nic van Bruggen.

Toch een geweldige dichter, deze Nic van Bruggen!

Ik wens jullie een paar mooie oktoberweken. Pieter

Laatst aangepast door PieterW op 04 okt 2007 12:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2669 door Dettie_3
Geplaatst: 03 okt 2007 06:52 am

Goede reis en veilig en gezond weer terug!

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.487 seconden