Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jana Beranová (ja)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #236 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 06 jan 2009 08:32 am

Jan S schreef : Opgepast voor stereotyperingen, hé. Ge moet maar de pech hebben om "welstellend" geworden te zijn en voor je het weet gaan mensen je "als arrogant enz" bekijken. Maar er zullen zeker arrogante mensen tussen zitten - net als bij "rijk van geboorte" denk ik.

Wat het gedicht betreft: ik wil er eigenlijk niet teveel over nadenken - ik ben nog onder de indruk door de eerste indruk bij het lezen ervan.

Jan S

Ja ik weet het Jan het lijkt ook op stereotypering en ik doe dat ook niet snel om iemand in een bepaald hokje te stoppen. Meestal dacht ik er niet eens over na waar iemand vandaan kwam. Ik vond een een klant aardig of niet. Maar het was gewoon opvallend. Ik moest wel tot die conclusie komen voor die buurt en die bepaalde mensen. Waarmee ik dus absoluut niet wil zeggen dat alle mensen zo zijn.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #237 door Dettie_3
Geplaatst: 06 jan 2009 11:46 pm

Mira schreef:

Ik heb de indruk dat dit geen 2 strofen zijn van eenzelfde gedicht, maar 2 aparte, maar verwante gedichten, vandaar de nummering.

Om bij het beeld te blijven:

- het eerste gedicht gaat over een boom zonder blaren of (nauwelijks) takken, daar is hier al heel wat over gezegd.

- het tweede gedicht is als het ware een variatie op hetzelfde onderwerp 'boom', maar met andere thematiek:

nu wordt de boom gezien als het 'element' dat zo hoog mogelijk naar de hemel reikt (de symboliek is ook meerduidig, me dunkt, religieus,... etc, misschien vult iemand wel aan), ik denk dus met zijn takken.

Maar zijn wortels blijven stevig in de grond, hij kan niet helemaal weg van de aarde;

hierbij sluit ik mij aan bij Tiba's uitleg.

Het woordje 'nog', geïsoleerd op de volgende regel, doet bij mij de vraag rijzenof er ook geen dubbele bodem is:

- alleen zijn wortels steken (nog) in de grond, en

- voorlopig, nu nog, kan hij niet volledig los van de aarde.

volgens mij een heel goede uitleg.

Tiba.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #238 door Dettie_3
Geplaatst: 07 jan 2009 12:16 am

Dettie schreef:

In het tweede gedeelte zie ik het verlangen van de mens, elke keer meer willen, zich beter voordoen, maar je afkomst (wortels) blijft altijd.

Die wortels zijn er alleen nog

Mira schreef:

Dat doet mij zeer sterk denken aan de Griekse hybrisgedachte, het plegen van 'overmoed', een zeer zware fout ondermeer in de Griekse tragedie.

Dan zou 'het streven' van de boom naar de hemel iets negatiefs zijn?!

Of bedoelde je het niet zo?

Ik zag het zo niet, maar moet erover nadenken.

Het zich beter willen voordoen, vond ik er zelf niet in, ook niet de hybrisgedachte. Ik zag het niet als iets negatiefs, zeker in combinatie met deel 1. Ik zag het meer als de mens die steeds naar het hogere streeft, maar toch steeds verankerd blijft, dus niet als iets negatiefs (die boom die naar de hemel grijpt!!!). Maar tja, de grens met hybris (suggestie van mira) en het misschien steeds meer willen en afkomst vergeten (dettie) is misschien wel dun. Zou kunnen dat die gedachten er ook in zitten , eerlijk gezegd: :dontknow:

Tiba.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #239 door Dettie_3
Geplaatst: 07 jan 2009 07:26 am

1

De kracht te hebben

je schoonheid te verliezen

boom te zijn

met alleen je stam

2

Geen hemel zo hoog

of hij zal ernaar grijpen

alleen zijn wortels

nog

Jonge, jonge, wat hebben jullie je best gedaan op die op het eerste gezicht simpele vraag van mij. Daarvoor hartelijk dank. Ik kom duidelijk als mosterd na de maaltijd. Jullie hebben bijna alles al gezegd. Maar ik heb nou eenmaal de moeite gedaan dit op te schrijven en daarom plaats ik het toch maar.

Over het eerste gedicht (of strofe) zijn we het allemaal eens; het is de metafoor van het ouder worden, ziek worden, gehandicapt zijn, al die mogelijkheden mogen we invullen. En toch een volwaardig mens blijven. Eerder een aforisme dan een gedicht, zo eenvoudig van woorden en opbouw. Toch maakt het diepe indruk door zijn voor iedereen herkenbare waarheid. Ik herken er verschillende mensen van onze site in, zoals Manja ook schrijft.

Dan vier regels die nauwelijks iets met de voorgaande te maken hebben; het enige verband is het woordje “hij” dat op de boom moet slaan en de wortels natuurlijk.

Mira veronderstelt dat het twee strofen zijn uit verschillende gedichten en dat kan ik me best voorstellen, zo weinig logische aansluiting is er. Het kan ook zijn dat ze twee variaties gemaakt heeft op het thema “boom”. Dat doet er eigenlijk niet zoveel toe, ik denk dat we de twee strofen op zichzelf moeten bezien. De eerste is duidelijk, zie boven.

Met de tweede heb ik meer moeite. “Geen hemel zo hoog of hij zal ernaar grijpen.” Over wat voor soort bomen heeft ze het? De boom is hier metafoor van de mens: Maar de meeste mensen grijpen helemaal niet zo hoog. Ze heeft het dus over bijzondere mensen. Wat bedoelt ze met de hoge hemel? Ordinaire carrièreambities? Topprestaties? Of misschien het hogere in de cultuur, de kunst in het algemeen, muziek, literatuur., godsdienst, spiritualiteit? Dan de regel waar ik eerst niets van begreep: “alleen zijn wortels nog”. Ik ben het met Tiba en Dettie eens dat we onszelf niet kunnen “ontstijgen” we blijven met onze wortels vastzitten in de aarde, het “aardse”, het lichamelijke, onze afkomst, de dagelijkse zorgen en beslommeringen.

Het negatieve dat Dettie in het naar de hemel reiken zag, zag ik niet, maar is ook mogelijk.

Conclusie: de laatste strofe (of het laatste gedicht of laatste wijsheid) is erg onduidelijk: je kunt er vele kanten mee op. Daarom vind ik het veel minder sterk dan het eerste, ofschoon ik hiermee niet pleit voor altijd 100% duidelijkheid.

Pieter

"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

• Bezoeker
  • Bezoeker
17 jaren 3 maanden geleden #9058 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Hier kan je Jana Beranová zien voordragen, en heb je meteen een interview met haar:

www.cineac.tv/pbcinema/taaltovenaar/index.php?film_ID=260

Klikken op: "klik hier voor video" :) .

Tiba.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 8 maanden geleden #10476 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Goden

Er rolde een kind binnen

een weer één

en weer één

op Bali ben je nooit alleen.

Hoe jonger het kind, hoe reiner zijn geest,

des te dichter is zijn ziel bij de hemel,

fluistert de rijst, de bamboe, de beek,

fluistert het zweet.

Sla nimmer een kind,

anders vertrekken de goden!

Er rolde een god binnen

en weer één

en weer één

op Bali ben je nooit alleen.

Jana Beranová

uit: Kiskassend gedicht, De Geus, 1996

Tiba.

Uit het thema "gedichten over Nederlands Indië/Indonesië" ook hier geplaatst

Tijd voor maken pagina: 0.477 seconden