Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Jan S schreef : Opgepast voor stereotyperingen, hé. Ge moet maar de pech hebben om "welstellend" geworden te zijn en voor je het weet gaan mensen je "als arrogant enz" bekijken. Maar er zullen zeker arrogante mensen tussen zitten - net als bij "rijk van geboorte" denk ik.
Wat het gedicht betreft: ik wil er eigenlijk niet teveel over nadenken - ik ben nog onder de indruk door de eerste indruk bij het lezen ervan.
Jan S
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
Ik heb de indruk dat dit geen 2 strofen zijn van eenzelfde gedicht, maar 2 aparte, maar verwante gedichten, vandaar de nummering.
Om bij het beeld te blijven:
- het eerste gedicht gaat over een boom zonder blaren of (nauwelijks) takken, daar is hier al heel wat over gezegd.
- het tweede gedicht is als het ware een variatie op hetzelfde onderwerp 'boom', maar met andere thematiek:
nu wordt de boom gezien als het 'element' dat zo hoog mogelijk naar de hemel reikt (de symboliek is ook meerduidig, me dunkt, religieus,... etc, misschien vult iemand wel aan), ik denk dus met zijn takken.
Maar zijn wortels blijven stevig in de grond, hij kan niet helemaal weg van de aarde;
hierbij sluit ik mij aan bij Tiba's uitleg.
Het woordje 'nog', geïsoleerd op de volgende regel, doet bij mij de vraag rijzenof er ook geen dubbele bodem is:
- alleen zijn wortels steken (nog) in de grond, en
- voorlopig, nu nog, kan hij niet volledig los van de aarde.
In het tweede gedeelte zie ik het verlangen van de mens, elke keer meer willen, zich beter voordoen, maar je afkomst (wortels) blijft altijd.
Die wortels zijn er alleen nog
Dat doet mij zeer sterk denken aan de Griekse hybrisgedachte, het plegen van 'overmoed', een zeer zware fout ondermeer in de Griekse tragedie.
Dan zou 'het streven' van de boom naar de hemel iets negatiefs zijn?!
Of bedoelde je het niet zo?
Ik zag het zo niet, maar moet erover nadenken.
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen