Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jana Beranová (ja)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #230 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 04 jan 2009 04:48 pm

1

De kracht te hebben

je schoonheid te verliezen

boom te zijn

met alleen je stam

2

Geen hemel zo hoog

of hij zal ernaar grijpen

alleen zijn wortels

nog

Ik zie het meer menselijk. In het eerste gedeelte zie ik: je kaal durven tonen, jezelf durven te laten zien zoals je bent, zonder omhulsel (make-up, merk/modekleding, grijs haar als je grijs bent, enz.) Mens te zijn met alleen je eigen vel en haar, pukkels, littekens etc. Ook innerlijk de kracht hebben jezelf te accepteren zoals je bent.

In het tweede gedeelte zie ik het verlangen van de mens, elke keer meer willen, zich beter voordoen, maar je afkomst (wortels) blijft altijd.

Die wortels zijn er alleen nog

dettie

die het vast weer helemaal verkeerd ziet. hoewel tiba over het laatste gedeelte eigenlijk hetzelfde zegt 'men kan niet volledig zichzelf ontstijgen, men blijft hoe dan ook verankerd met wat men vroeger was'

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #231 door Dettie_3
Geplaatst: 04 jan 2009 07:12 pm

Dettie zegt:

In het tweede gedeelte zie ik het verlangen van de mens, elke keer meer willen, zich beter voordoen, maar je afkomst (wortels) blijft altijd.

Dat doet mij zeer sterk denken aan de Griekse hybrisgedachte, het plegen van 'overmoed', een zeer zware fout ondermeer in de Griekse tragedie.

Dan zou 'het streven' van de boom naar de hemel iets negatiefs zijn?!

Of bedoelde je het niet zo?

Ik zag het zo niet, maar moet erover nadenken.

mira

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #232 door Dettie_3
Geplaatst: 05 jan 2009 07:40 am

Hartelijk bedankt voor jullie mooie antwoorden, ik ben een stuk wijzer. Op een langere reactie moeten jullie even wachten, ik moet nu gaan sneeuwruimen.

Pieter

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #233 door Dettie_3
Geplaatst: 05 jan 2009 08:17 pm

Ik kijk uit naar een reactie op mijn antwoord, of op een antwoord op mijn reactie

mira

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #234 door Dettie_3
Geplaatst: 06 jan 2009 07:32 am

mira schreef:

Dettie zegt:

Dat doet mij zeer sterk denken aan de Griekse hybrisgedachte, het plegen van 'overmoed', een zeer zware fout ondermeer in de Griekse tragedie.

Dan zou 'het streven' van de boom naar de hemel iets negatiefs zijn?!

Of bedoelde je het niet zo?

Ik zag het zo niet, maar moet erover nadenken.

mira

Je kan het op twee manieren zien.

Je kan vooruit willen gaan, verder willen komen in positieve zin.

Maar wat vaker gebeurt is dat mensen steeds meer willen in de vorm van geld, aanzien en/of bezit en daarbij hun wortels, hun afkomst 'vergeten'. Het liefst zou diegene willen dat zijn wortels niet bestonden. Maar ja, die zijn er altijd.

Ik werkte vroeger (heel lang geleden) bij een bloemenstal in een vrij rijke buurt. Je pikte de mensen die van 'niets' 'iets' waren geworden er zo uit. Een hoop ijdelheid, overdreven grote auto's, arrogant en minachtend tegen je (die waren hun wortels duidelijk vergeten). Ze probeerden altijd wat van de prijs af te krijgen en wilden zelfs de kleinste bosjes bloemen bezorgd hebben en gaven dan vol arrogantie hun adres op. (grote luxe koopwoningen).

De rijke mensen van geboorte waren veel leuker en vriendelijker en genoten van de bloemen. Ze kochten wat ze mooi vonden en namen ze gewoon zelf mee naar huis.

Ook de mensen van de huurwoningen waren veel vriendelijker en kochten gewoon zonder gedoe over de prijs.

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #235 door Dettie_3
Geplaatst: 06 jan 2009 08:00 am

Opgepast voor stereotyperingen, hé. Ge moet maar de pech hebben om "welstellend" geworden te zijn en voor je het weet gaan mensen je "als arrogant enz" bekijken. Maar er zullen zeker arrogante mensen tussen zitten - net als bij "rijk van geboorte" denk ik.

Wat het gedicht betreft: ik wil er eigenlijk niet teveel over nadenken - ik ben nog onder de indruk door de eerste indruk bij het lezen ervan.

Jan S

Tijd voor maken pagina: 0.744 seconden