Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Uitspraken over poëzie

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 2 maanden geleden #12720 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Pieter schreef:

Als we zo te werk zouden gaan als Wilde schreven we idd. alleen maar miniatuurtjes.

Maar die zouden dan ook het lezen waard zijn.

Ik weet niet of je me goed begrepen hebt, Pieter.

Miniatuurkunst is wonderbaarlijk, grenst aan perfectie, schildert vaak een heel tafereel, etc. etc.

Ik gebruikte het beed van miniaturen om ze te vergelijken met gedichten, en die vergelijking gaat ook op, denk ik, omdat iedere lijn, iedere toets, ...van wezenlijk belang is, zoals ook in een gedicht ieder woord, beeld, komma etc. belangrijk is, en ik heb het hier niet enkel over heel korte gedichten.

Maar een gedicht werkt hoe dan ook binnen een beperkt kader, het is geen verhaal of roman (nogmaals, ik heb het hier niet over heel lange epische of lyrische gedichten).

mira

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 2 maanden geleden #12727 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ik dacht id. dat je het over kleine, korte gedichtjes had, Mira. Verkeerd begrepen dus.

Hg. Pieter

Lees meer
16 jaren 2 maanden geleden #12807 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
"Ik vind het niet erg om een aardige roman te lezen, die verdrijft tenminste nog op een aangename wijze de tijd, maar aan een aardig gedicht heb je niets. Een goed gedicht, daarentegen, gaat zeker boven een goede roman, om van een geweldig gedicht nog maar te zwijgen."

Mark Boog – interview in Meander
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Tijd voor maken pagina: 0.420 seconden