Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Uitspraken over poëzie

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 11 maanden geleden #10079 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Een dichter zonder inlevingsvermogen is geen dichter. Daarin ligt ook de sterkte en de waarde van poëzie

.

Ik denk dat met inlevingsvermogen bedoeld is: inleving in de wereld van de ander, en met dichter "een goed dichter".

Deze uitspraak lijkt juist te zijn, alhoewel...

dit zou betekenen dat een egotripper die in zijn eigen wereldje leeft geen goede gedichten kan schrijven, en dat betwijfel ik (las onlangs daarvan nog een goed voorbeeld, nee ik noem geen namen).

het omgekeerde lijkt me zeker waar: louter inlevingsvermogen maakt nog geen goed dichter.

En wat met dichters die bijvoorbeeld heel sterk zijn om te beschrijven wat IS? Dichters met een onwaarschijnlijk goed ontwikkeld observatievermogen, hetgeen niet noodzakelijk hetzelfde is als inlevingsvermogen.

Daaruit kan volgens mij goede poëzie ontstaan. Kan...

Zowel bij het eerste (inlevingsvermogen) als het tweede (beschrijven wat is, observatie) hangt alles af van wat men doet met de taal, hoe men de woorden aan elkaar rijgt, en welke woorden, en of men niet te veel in cliché's vervalt...

Tja, dat is zomaar mijn mening.

Tiba.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #10109 door Cyra
Beantwoord door Cyra in topic Re: bericht

En wat met dichters die bijvoorbeeld heel sterk zijn om te beschrijven wat IS? Dichters met een onwaarschijnlijk goed ontwikkeld observatievermogen, hetgeen niet noodzakelijk hetzelfde is als inlevingsvermogen

Ik denk dat observatievermogen en inlevingsvermogen wel vaak samen gaan of elkaar raken, maar dat hoeft inderdaad niet.

Een gedicht over 'wat is' kan sterk zijn (je krijgt wat je ziet).

Een gedicht wat met inlevingsvermogen geschreven is kan laten zien 'wat achter is'.

Dit vraagt natuurlijk wel weer om inlevingsvermogen van de lezer
. :)
Laatst bewerkt doorCyra.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #10232 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Onze stem is niet sterk, maar ons gebied heeft geen eind. Gedichten zullen de wereld niet redden, maar de wereld is reddeloos zonder gedichten”.

Geert van Istendael
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #10233 door Dettie_3
De dichter maakt woord van alles dat hij aanraakt, zonder de stilte en het wit in de tekst uit te sluiten.

Octavio Paz

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #10749 door Dettie_3
"Er kan geen poëzie zijn zonder de persoonlijkheid van de dichter, en dat is eenvoudigweg de reden waarom de definitie van poëzie niet is gevonden."

- Wallace Stevens Amerikaans dichter 1879-1955

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 7 maanden geleden #10750 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef : "Er kan geen poëzie zijn zonder de persoonlijkheid van de dichter, en dat is eenvoudigweg de reden waarom de definitie van poëzie niet is gevonden."

- Wallace Stevens Amerikaans dichter 1879-1955

Mooie uitspraak, Dettie. Dit heeft wel als konsequentie dat iedereen een eigen definitie mag en kan hebben. Daarom blijft het interessant die persoonlijke definities te kennen.

Pieter

Tijd voor maken pagina: 0.458 seconden