Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gedichten analyse 'Gemompel' remco campert

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #10501 door Mariska
Beantwoord door Mariska in topic Re: bericht
ik had net een reactie getypt en nu is hij weer weg?

nou dan maar overnieuw .. ;)

sorry van mijn late reactie maar ik vind het heel fijn dat jullie er zo'n andere kijk op hebben .. ik ben nu al bij gdichtenanalyse vier en zie eigenlijk in zoals ik ook lees dat dit een lastig gedicht is om te analyseren want er is weinig (woorden, rijm, etc.) je kan er niet heel veel mee als je er 3 pagina's over moet schrijven .. daarom heb ik bij nader inzien een ander geicht gekozen .. maar jullie reactie's zijn niet voor niks geweest want ik heb er heel wat van geleerd ..

ik kies nu gedichten waarvan ik zeker weet dat ik er iets goed over kan schrijven .. ik koos voor gemompel (iemand vroeg dat) omdat ik het een leuk grapje vond. Hij leek ons inderdaad in de maling te nemen. jammer genoeg kan ik hier dus weinig mee want het is moeilijk te analyseren ..

inplaatshiervan heb ik nu dit gedicht gekozen;

Regen

Vroeger dacht ik:

als je

in de regen

heel hard rent

De rest van het gedicht is hier te lezen

www.taallessenonline.nl/gedichten/regen.htm

jullie kunnen hier gewoon naar kijken maar reageren mag altijd, wat vinden jullie van dit gedicht? zou het goed genoeg zijn om goed te kunnen analyseren??

alvast en nog bedankt voor jullie hulp en reactie's ..

groetjes, mariska.
Laatst bewerkt doorMariska.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #10502 door Mariska

Mariska schreef : ik had net een reactie getypt en nu is hij weer weg?

nou dan maar overnieuw .. ;)

sorry van mijn late reactie maar ik vind het heel fijn dat jullie er zo'n andere kijk op hebben .. ik ben nu al bij gdichtenanalyse vier en zie eigenlijk in zoals ik ook lees dat dit een lastig gedicht is om te analyseren want er is weinig (woorden, rijm, etc.) je kan er niet heel veel mee als je er 3 pagina's over moet schrijven .. daarom heb ik bij nader inzien een ander geicht gekozen .. maar jullie reactie's zijn niet voor niks geweest want ik heb er heel wat van geleerd ..

ik kies nu gedichten waarvan ik zeker weet dat ik er iets goed over kan schrijven .. ik koos voor gemompel (iemand vroeg dat) omdat ik het een leuk grapje vond. Hij leek ons inderdaad in de maling te nemen. jammer genoeg kan ik hier dus weinig mee want het is moeilijk te analyseren ..

inplaatshiervan heb ik nu dit gedicht gekozen;

Regen

Vroeger dacht ik:

als je

in de regen

heel hard rent

De rest van het gedicht is hier te lezen

jullie kunnen hier gewoon naar kijken maar reageren mag altijd, wat vinden jullie van dit gedicht? zou het goed genoeg zijn om goed te kunnen analyseren??

alvast en nog bedankt voor jullie hulp en reactie's ..

groetjes, mariska.

als iemand dit gedicht herkent .. wat is dan de schrijver? hij stond op internet dus mag ik hem delen maar de schrijver stond niet vermeld ;)

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #10504 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Ik vond een heel leuk cartoonachtige presentatie van dit gedicht Mariska

Ook heb ik contact opgenomen met diegene van die site en hoop dat hij of zij weet wie het gedicht geschreven heeft.

Mag je voor school zelf dichters kiezen? Of moet je eerst vragen of je over een gedicht van die dichter wat mag schrijven?

Groetjes

dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #10506 door Mariska
hoi dettie,

je mag voor school zelf bepalen welk gedicht van welke dichter je kiest zolang je in de vijf gedichten die je moet kiezen maar drie verschillende dichters hebt! ;)

ik ben hem nu aan het maken .. misschien zie jij wat in het metrum, ritme en enjambement? ik kan er even geen touw aan vast knopen ..

en klopt het dat dit een modern gedicht is? want de strofen zijn heel vaak een distichon en soms hier en daar een terzin of kwatrijn er zit niet echt een regelmaat in ..

groetjes, mariska.

p.s. ooh en bedankt voor het contact leggen met de site! ik zou dat zelf niet zo snel doen .. ;)

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #10508 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
och mariska ik zou je heel graag helpen met je vragen maar ik weet niets van metrum etc. :oops:

Hopelijk kunnen de anderen je verder helpen .

Groetjes

dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 8 maanden geleden #10511 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ik weet niet of je hier zoveel meer over kunt zeggen, Mariska.

De vraag naar het metrum in een Nederlandstalig gedicht lijkt me in de meeste gevallen weinig relevant, want in tegenstelling tot de klassieke talen, waar het metrum gebaseerd is op de afwisseling van lange en korte lettergrepen, en daar streng is vastgelegd, heeft het in de Germaanse talen te maken heeft met beklemtoonde en onbeklemtoonde lettergrepen.

Misschien weet Librije er iets meer van.

Wat mij opvalt in dit gedicht is dat het opgebouwd is rond een beperkt aantal 'kernwoorden': regen, rennen, druppels.

Een betekenisvol enjambement (zie mijn uitleg bij vorig gedicht) vind ik in:

'valt dan een meter achter je / op straat', wat dan een mooie tegenstelling vormt met : 'en niet op jou'.

mira

Tijd voor maken pagina: 0.511 seconden