Tja Tiba, wij Hollanders zetten nu eenmaal alles graag in duidelijk afgebakende hokjes

. Orde en regelmaat moet er zijn niet waar?
Het nam destijds op school (maar later ook bij de OU-cursussen) een belangrijke plaats in bij het onderwijzen van poëzie. Zoveel, dat er voor de inhoudelijke kant van de gedichten nauwelijks aandacht was. Dat laatste is gelukkig wel het geval bij de OU-cursussen, die van veel later datum zijn. En hier op het forum, waar het in de eerste plaats gaat om de inhoud van een gedicht. Als de vorm daarbij aansluit,is dat mooi, maar het moet nooit andersom zijn vind ik.
Persoonlijk houd ik niet zo van hokjes, niet bij de poëzie en niet bij de proza, want ook daar moet elk boek in een keurslijf (vandaar de grote discussie over bv. literaire non-fictie, want het moet toch in te delen vallen).
Misschien heeft het ook te maken met de Tachtigers, die erg veel aandacht besteedden aan de vorm van gedichten en het vasthouden aan (zelfopgelegde) regels voor poëzie. Toch houd ik wel van dit soort gedichten. Misschien omdat het er destijds zo ingehamerd is? Maar misschien ook, omdat toen vorm en inhoud goed bij elkaar leken te passen.
Genoeg gefilosofeer. Volgens mij heb je alweer gelijk, Tiba, met de trochee. Het ritme zit er zo goed in in dat deel dat ik het niet in de gaten had. Ik moet er eerlijk bij zeggen, dat ik gisteren ook te weinig tijd had om me er voldoende in te verdiepen. Ik heb er te vluchtig naar gekeken. Sorry daarvoor. Dat kwam ook wel omdat ik dit nu niet echt beschouw als een gedicht, dat het waard is om er erg veel tijd in te steken. Zelfs voor een light-verse vind ik het niet echt bijzonder. Is intussen al bekend wie nu eigenlijk de dichter is?
Wat de antimetrie betreft heb jij ook weer gelijk, Tiba, maar Mariska niet. Die schreef:
Dit gedicht bevat antimetrie omdat de dichter geen metrum gebruikt.
.
Maar antimetrie is wat jij constateerde Tiba: het wisselen van metrum, van jambe naar trochee bv.
Ik zou Mariska aan willen raden, als ze nog op zoek moet naar andere gedichten, om eens bij de dichters op de home-page van Poëzie-tafel te kijken en naar de bijbehorende discussies/analyses op het forum. Johanna Kruit bv. of Ted van Lieshout. Of wat ze maar wil. Die gedichten lijken me waardevoller (mag ik dat zeggen??) en beter te analyseren. Bovendien is daar vaak al een begin gemaakt.
Librije.