Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gedichten analyse 'Gemompel' remco campert

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #10514 door Mariska
Beantwoord door Mariska in topic Re: bericht
Het is jammer dat ik persé nederlandse gedichten moet uitkiezen :( .. anders had ik dat inderdaad kunnen doen ;)

En klopt dit?: Het gedicht is geen sonnet maar ook geen vrije of dynamische vers omdat het wel eindrijm en een rijmschema heeft.

en weet iemand toevallig wat hier het stijlfiguur is?

groetjes, mariska.
Laatst bewerkt doorMariska.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 8 maanden geleden - 16 jaren 8 maanden geleden #10515 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
BESTE MARISKA.

Als gedicht ken ik het niet, wel weet ik dat we vroeger bij natuurkunde, exact dezelfde regels al gebruikten.

En dan spreek ik over een kleine 50 jaar geleden.

Marjolijn

( zijn er soms Nederlanders, die korter geleden naar school zijn geweest?) Heeft iemand anders het wel als gedicht geleerd en niet bij Natuurkunde?

Jammer voor je dat het Nederlands moet zijn, anders zou ik je een vrij uniek gedicht in het Ivrit kunnen geven, wat mijn kinderen op school hebben gebruikt.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #10516 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Wat zegt Lodewick - Literaire kunst over metrum en ritme (gebruiken jullie dat boek ook nog op school, Mariska?):

Onder een metrum (of maat) verstaan we de afwisseling van sterker en zwakker beklemtoonde lettergrepen. Dat kan volgens een vast patroon gebeuren, zo'n patroon noemen we een versvoet.

De belangrijkste voorbeelden van versvoeten zijn:

jambe (zwak/sterk), trocheus (sterk/zwak), anapest (zwak/zwak/sterk), dactylus (sterk/zwak/zwak), amfibrachys (zwak/sterk/zwak) en spondeus (sterk/sterk)(alleen als afwisseling met dactylus).

Daarnaast heeft elk gedicht een eigen ritme. Is het metrum een vast schema, een kwestie van uiterlijk vaak, waaraan een vers al dan niet kan voldoen, het ritme behoort tot het innerlijk, het wezen van de dichtkunst.

Lodewick: Metrum wordt bepaald door de afwisseling tussen sterk en zwak (dynamisch accent). Maar bij ritme spelen daarnaast nog een rol: afwisseling vlug-langzaam (temporeel accent) en afwisseling hoog-laag (melodisch accent).

Ritme is nu de natuurlijke beweging van de zin, expressief gemaakt door de wisselende intensiteit van het temporeel, het dynamisch en het melodisch accent.

Het belangrijkste verschil tussen ritme en metrum is wel: metrum is niet noodzakelijk in de poëzie, in sommige perioden van de literatuur treedt het niet op, maar ritme is noodzakelijk, het behoort tot het wezen van de poëzie.

Wanneer je gedichten hardop leest, merk je al snel of het gedicht "loopt", vrolijk klinkt, of juist of somber, slepend. Je komt haast vanzelf in dat ritme terecht. (Nog beter hoor je het, als de dichter het zelf voorleest). Daar kan het metrum een rol bij spelen, maar zoals je hopelijk begrepen hebt, kan het nooit de doorslag geven. Een ingewikkeld verhaal, niet?

Wat zegt dat over jouw gedicht?

Hoe we dit soort vers moeten noemen, weet ik niet. Mij lijkt het, ondanks eindrijm hier en daar, wel een vrij vers, maar misschien weet mira dat dan weer. Gezien het onderwerp en het ritme denk ik ook aan light-verse (Light verse is een benaming voor die gedichten die een wat lichtere, meer speelse toon hebben. Drs. P ontwierp er de Nederlandse term plezierdichten voor.). Maar de meestal hebben die een strakkere vorm (sonnet, kwatrijn, etc.).

Wel valt me op dat het gedicht bestaat uit 4 afgeronde stukjes van elk twee strofen die weer bestaan uit een wisselend aantal regels. Hier bestaat voor zover ik weet geen naam voor. Er is sprake van eindrijm bij de twee delen van elke strofe. Inhoudelijk vormen deze strofen ook een geheel.

Het metrum is een strak volgehouden jambe (zwak/sterk). Dat geeft het ook iets van een light-verse. Andere dichters die die gemaakt hebben zijn bv.: Kees stip en Ivo de Wijs.

Even genoeg zo, eerst maar eens de reactie van jou en de anderen.

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #10518 door Mariska
Beantwoord door Mariska in topic Re: bericht
ik heb de analyse nu af .. ik moet het namelijk morgen inleveren.

dit is een klein deel van wat ik heb (ik doe niet alles omdat ik het niet zo heb op copycats)

Rijm: De rijmsoort van het gedicht is volrijm. De rijmklanken staan aan het eind van elke strofe aan het eind van de laatste versregel. Het gedicht bevat dus eindrijm maar dan alleen in de laatste zin van elke strofe. Het rijmschema bij dit gedicht is dan:

- - - a - a - b - - b - - c - c - d - - d (- betekent geen rijm).

Strofen: Het gedicht bevat acht strofen. De eerste strofe bestaat uit vier versregels (kwatrijn). De twee strofen daarna bestaan uit twee versregels (distichon). De vierde en de vijfde strofen bestaan uit drie versregels (terzine). De zesde en de zevende strofen bestaan uit twee versregels (distichon). En de laatste strofe is een terzine.

Het gedicht is geen sonnet maar ook geen vrij of dynamisch vers omdat het wel eindrijm en een rijmschema heeft.

Metrum, ritme en enjambement: Dit gedicht bevat antimetrie omdat de dichter geen metrum gebruikt. Het gedicht bevat wel ritme. In dit gedicht is dat ook het geval. Zoals de eerste strofe:

Vroeger dacht ik:

als je

in de regen

heel hard rent

Het is eigenlijk een hele zin, maar de dichter heeft er een kwatrijn van gemaakt.

Ook spreek je van enjambement als een versregel wordt afgebroken op een plaats waar geen vanzelfsprekende pauze is. Een betekenisvol enjambement vind ik in:

'valt dan een meter achter je / op straat', wat dan een mooie tegenstelling vormt met : 'en niet op jou'.

als er iets niet klopt wil iemand dat dan aub zeggen?

voor morgen 15:45 moet het zijn ingeleverd dus ik kan nog veel veranderen!

nog bedankt voor alle hulp!

vriendelijke groeten.
Laatst bewerkt doorMariska.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 8 maanden geleden #10519 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
aan Mariska:

je schrijft:

Dit gedicht bevat antimetrie omdat de dichter geen metrum gebruikt.

Ik ben niet vertrouwd met de term antimetrie, maar hier op Leestafel vond ik toch een wat andere uitleg:

car.messageboard.nl/38686/viewtopic.php?t=56

verder misschien stilistisch nog: alliteratie: heel hard

inhoudelijk: tegenstelling tussen vroeger (1ste regel)en nu (sinds kort)

aan Librije:

Akkoord dat het een light verse is, maar vind jij de eerste regel jambisch?

Tiba.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #10520 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Nee Tiba, je hebt gelijk. Die regel valt uit de toon.

Maar vanaf Want elke regendruppel...............is het vers echt wel metrisch hoor Mariska en wat mij betreft jambisch. Ja toch Tiba?

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

Tijd voor maken pagina: 0.514 seconden