Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

* Anton van Wilderode (ja)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8083 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 08 dec 2007 07:17 pm

Rutger schreef:

Graag had ik jouw argumentatie gelezen.

Teder de dag die nog niet wil beginnen,

een tentenkamp van tule en wit linnen

waarin de zon met vlokjes licht beweegt

gelijk een vis met niets dan zilvervinnen.

Bij dit gedicht zie ik letterlijk een kampeerterrein, tentenkamp.

Ik heb er vele maanden doorgebracht en ging vanuit dat 'tentenkamp' naar m'n werk heel vroeg in de ochtend.

Dit is wat ik vaak heel vroeg in die ochtend zag:

De beginnende dag terwijl de nevel van de nacht er nog hangt.

De tule is in dit geval de nevel en het linnen de tenten die je niet helemaal helder ziet vanwege de nevel, alles is nog een beetje dromerig (de dag die nog niet wil beginnen) alles is nog heel stil, rustig, liefelijk (teder)

De zon komt al wel door bij vlagen.

die vlagen zonlicht doen dingen even schitteren, die schitteringen lijken dan op vissen in het water als de zon ze reflecteert (niets dan zilvervinnen)

Misschien is dit veel te realistisch gezien hoor en is het gedicht veel poëtischer bedoeld dan ik het zie. Maar dit is wat het gedicht bij mij oproept.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8084 door Dettie_3
Geplaatst: 08 dec 2007 07:23 pm

Jouw uitleg is poëtisch genoeg, Dettie. Dit gedicht heet naar mijn bescheiden mening helemaal niets met sneeuw te maken.

Sorry, Rutger

Pieter

"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8085 door Dettie_3
Geplaatst: 08 dec 2007 07:40 pm

PieterW schreef : Jouw uitleg is poëtisch genoeg, Dettie. Dit gedicht heet naar mijn bescheiden mening helemaal niets met sneeuw te maken.

Sorry, Rutger

Pieter

Eigenlijk heb ik alleen maar gedaan wat Sartre zegt Pieter :

PieterW schreef : Hoed u voor de literatuur. Je moet noteren wat er bij je opkomt, zonder naar woorden te zoeken.

Dettie's beeld, waarin ook jij je perfect kunt vinden, vind ik even gelijkwaardig. Het is boeiend, te ervaren dat gedichten zo veel verschillende indrukken bij de lezers kunnen oproepen.

Rutger

Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8086 door Dettie_3
Geplaatst: 08 dec 2007 07:45 pm

Het is boeiend, te ervaren dat gedichten zo veel verschillende indrukken bij de lezers kunnen oproepen.

Misschien is dat wel de essentie van poëzie.

Dettie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8087 door Dettie_3
Geplaatst: 09 dec 2007 07:46 am

Rutger schreef :

PieterW schreef : Jouw uitleg is poëtisch genoeg, Dettie. Dit gedicht heet naar mijn bescheiden mening helemaal niets met sneeuw te maken.

Sorry, Rutger

Pieter

Eigenlijk heb ik alleen maar gedaan wat Sartre zegt Pieter :

PieterW schreef : Hoed u voor de literatuur. Je moet noteren wat er bij je opkomt, zonder naar woorden te zoeken.

Dettie's beeld, waarin ook jij je perfect kunt vinden, vind ik even gelijkwaardig. Het is boeiend, te ervaren dat gedichten zo veel verschillende indrukken bij de lezers kunnen oproepen.

Dettie schreef ook nog: misschien is dit wel de essentie van poëzie.

Als we hier van uitgaan nemen we aan dat de poëzie alles relativeert.

Jullie hebben voor een deel van de poëzie gelijk, denk ik. Vooral bij de moderne dichters, waaronder de hermetische, maakt het geen bal meer uit welke betekenis je aan een gedicht hecht. Meestal roepen ze een zeer verward gevoel op en heb je geluk als je de woorden, de compositie, de originaliteit of de nu en dan voorkomende humor mooi vindt, zoals bijv. bij Gerrit Komrij. Maar veel dichters schreven en schrijven hun gedichten met een duidelijke en eenduidige betekenis. (Dante, Gezelle, Bloem, Antjie Krog, etc. etc.)

Over het gedicht hierboven kunnen we naar hartelust van mening verschillen, uiteindelijk is het slechts een beschrijving, een beleving en geen mening.

Dank voor jullie commentaar.

En Rutger, ook het aforisme van Sartre moet je natuurlijk een beetje relativeren en op zijn juiste waarde schatten. Volgens mij bedoelt hij alleen maar dat je niet te gekunsteld en te ingewikkeld moet schrijven.

Maar je schrijft natuurlijk niet meteen de woorden op die bij je opkomen, gelukkig niet. Ieder normaal mens heeft een nuttig filter.

Mooie Zondag, Pieter

"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8088 door Dettie_3
Geplaatst: 09 dec 2007 10:30 am

Dettie schreef ook nog: misschien is dit wel de essentie van poëzie

Ik bedoelde hiermee wat poëzie persoonlijk bij mensen doet Pieter.

Voor mij riep het gedicht van Van Wildenrode dit persoonlijke beeld op, ik was ook nieuwsgierig hoe Rutger het zag. Ik denk dat voor mensen persoonlijk de essentie van poëzie is dat het wat met ze doet en ze het op hun manier, met hun gevoelens ervaren.

Maar ik denk dat analyseren wat anders is.

Ik weet nog te weinig van poëzie om te kunnen zeggen dat ik een gedicht kan analyseren met alles er op en er aan, ik kan alleen maar mijn indrukken geven of proberen op de manier van Grada een gedicht te bekijken.

Maar... ik vind het wel heel boeiend hoe mensen een gedicht zien en langzamerhand te leren hoe je naar een gedicht kan/moet kijken om het te leren analyseren.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.650 seconden