Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

* Jos Versteegen (nee)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7594 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 24 mrt 2008 11:47 am

Ik zou dit niet echt extrapoleren noemen, wat jij doet, Pieter. Eerder een herhalen en herhalen. Maar je zou ook kunnen stellen, dat de strofe over de vuile lakens ingebed zit tussen het nachtmerrie-achtige van het stoven van jonge meisjes (inspiratie bij Klein-Duimpje ?) en het einde van de nachtmerrie in de fris gewassen lakens.

Ik weet niet aan welke categorie van gedicht jij denkt, Pieter, net zoals bij romans zijn er natuurlijk heel wat te verzinnen. Ik zou het psychologisch willen noemen, namelijk het wegwassen van bepaalde angsten of syndromen. Ik dacht zelfs even aan een katharsis (wordt wel besproken bij literaire termen en technieken), een reiniging.

Rutger

Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7595 door Dettie_3
Geplaatst: 24 mrt 2008 01:11 pm

Bedankt Rutger. Ik heb er nog eens over nagedacht en ik denk dat het in de categorie metaforische of allegorische gedichten valt. Bij extrapolatie dacht ik aan de eerstvolgende situatie maar jij gaat nog verder en denkt aan repetitie, dus eigenlijk een metafoor voor ons leven. Even schoon, dan weer vuil, etc. Even vrij van sores, dan weer niet, etc. Maar dat duidt de dichter niet aan, door jou kom ik erop.

Hg. Pieter

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7596 door Dettie_3
Geplaatst: 27 mrt 2008 06:04 pm

Ik reageer hier wisselend op, merk ik.

Sommige dingen vind ik prachtig gevonden, andere voelen voor mij 'gezocht voor het effect'.

Maar on the whole is het indrukwekkende poëzie toch, daar kan moeilijk iets aan worden afgedaan wat mij betreft. :)

Grada

'Do you think it's a whoozle?'

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7597 door Dettie_3
Geplaatst: 29 mrt 2008 02:41 pm

Dit bijvoorbeeld is een magistrale vondst:

Je doet de winkeldochters

van je geheugen steeds cadeau

aan wie je lakens komt verversen.

Een prachtig beeld.

Je ziet een mens voor je, een vrouw die in de war is door de ouderdom, die zichzelf niet meer kan verzorgen. Terwijl niets rechtstreeks benoemd wordt. Daarnaast schrijnend en respectvol tegelijkertijd. Juist door dat indirecte is zo'n houding mogelijk, denk ik.

Dit is voor mij een kern van poëzie: met taal laten zien wat je zegt zonder het te zeggen!

groetjes,

Grada

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7598 door Dettie_3
Geplaatst: 30 mrt 2008 12:13 pm

Krijgen we er nog eentje, nu de maand bijna afgelopen is?

Please! :D

Grada

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7599 door Dettie_3
Geplaatst: 31 mrt 2008 06:38 pm

Sorry Grada, voor dit aantal gedichten heb ik van de uitgeverij toestemming gekregen.

Meer kan er momenteel niet geplaatst worden.

Zelf vond ik de hele bundel erg mooi en had er zeker meer van willen plaatsen maar... wat niet kan, kan niet en het is ergens wel begrijpelijk ook.

Als een boek uit 10 hoofdstukken bestaat en je plaatst er 6 van... dan zou dat ook erg onwaarschijnlijk zijn als dat zou mogen.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.517 seconden