Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

* Jos Versteegen (nee)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7582 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 13 mrt 2008 07:21 pm

Dettie schreef : Er staat

De mooie dode

En uit de rest van de tekst kan je ook opmaken dat het

hier inderdaad om een foto van een dode gaat. (dat snap ik)

Het haar gesprayed, rouge op de wangen, lipstick.

Een levende man zie ik niet snel zoiets toestaan. (ik heb nog nooit van levende Nederlanders foto's van dooien op hun tv gezien: Romeinen wel.)

De foto staat op de tv.

Daaruit stijgt warmte op, (maar door afstand voel je hem niet) de vrouwen vallen in slaap voor de tv. Doet mijn vriendje ook, maar met een bepaalde ' handeling' heb ik hem zo weer compatible!

Bij hun 'warme man'. (omdat ze moe zijn, niet omdat ze de warmte voelen, en anders niet teveel naar " Koe zoekt varken" kijken! )hiha

Is ditto een " climacterium- of senectussite?") hahi!

" Keep reacting, keep writing,

but PLEASE write more!" Gebruik argumenten, niet hormonen of eisprongen! (hiha) Lut: vs. mij moet ik smileys gebruiken!

Waarom hebben ze die hier ingesteld? Kunnen mensen niet meer op zo'n manier schrijven dat serieus, ironie, sarcasme of cynisme duidelijk leesbaar is?" Jullie zijn toch geen studenten Pabo? (dat bedoel ik dus)

EN IK WIL HERHALEN; GOOI DIE TV ERUIT EN KOOP DICHTBUNDELS VAN HET UITGESPAARDE VASTELASTENBEDRAG!

liefs aan allen! En praat er thuis eens over.

willi

Dettie

Beste:

misschien zou je mijn kritiek eerst eens grondig moeten lezen.

Er is een stijlbreuk in dit gedicht. Daar wilde ik op wijzen.

Als je realistisch met woordvondsjes dicht, houd dat dan vol. Ga je na een chute direct op een ander register/stijl over (ken jij Nederlanders met portretten van doden op de tv?: alleen in Middellandse Zeeculturen komt dat voor), dan trek je een lezer niet mee: want die denkt met jou mee: effe realiteit.

En als die dichter dan onwaarschijnlijkheden serveert, met grote sprongen in de lokatieverbeelding: dan sta je m. i. niet boven wat je nu eigenlijk in woorden zeggen wilt: dichter kan niet kiezen want hij vergrijpt zich aan het onderwerp. Heel veilig om van lijken af te blijven, laat staan om er eens goed naar te kijken .

Dichter mist voorstellingsvermogen/c.q. verbeeldingskracht.

Maar: dit is mijns inziens gewoon h'e'e'e'e'e'el persoonlijk.

No big deal verder: IK zal die bundel niet kopen.

Einde diskussie wat mij betreft; maar ga onderling gerust verder door.

Tot volgende maand maar weer eens. Liefs van de zoo hiero.

p.s.: gedichten zijn geen crypto's: gedichten zijn gedichten!

Willi Fraikin-Traeger
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7583 door Dettie_3
Geplaatst: 13 mrt 2008 08:14 pm

Ja Dettie, dat was wel een plotseling opgestoken typhoon, hè? Och, je moet maar denken, een typhoon duurt maar kort, dit opgewonden standje houdt het niet lang vol. Maar schrijven kan ie! En een gedicht is geen crypto, dat ben ik wel met hem eens.

Ik wens je een rustige voortzetting van de avond.

Pieter

"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7584 door Dettie_3
Geplaatst: 13 mrt 2008 08:50 pm

PieterW schreef : Ja Dettie, dat was wel een plotseling opgestoken typhoon, hè? Och, je moet maar denken, een typhoon duurt maar kort, dit opgewonden standje houdt het niet lang vol. Maar schrijven kan ie! En een gedicht is geen crypto, dat ben ik wel met hem eens.

Pieter

Pieter: ik laat deze site aan jou c.s.

Hier was ik maar kort: maar dit is maar een site. Dit zijn maar Pietsers smalle en karige woorden.

Hierbuiten is een wereld te winnen met poëzie.

Misschien dat ik jou daar eens zie!

willi

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7585 door Dettie_3
Geplaatst: 13 mrt 2008 09:46 pm

Willi Fraikin-Traeger schreef :

PieterW schreef : Ja Dettie, dat was wel een plotseling opgestoken typhoon, hè? Och, je moet maar denken, een typhoon duurt maar kort, dit opgewonden standje houdt het niet lang vol. Maar schrijven kan ie! En een gedicht is geen crypto, dat ben ik wel met hem eens.

Pieter

Pieter: ik laat deze site aan jou c.s.

Hier was ik maar kort: maar dit is maar een site. Dit zijn maar Pietsers smalle en karige woorden.

Hierbuiten is een wereld te winnen met poëzie.

Misschien dat ik jou daar eens zie!

willi

Het zijn Uw woorden (waar ik vandaan kom praat je niet over de derde persoon tegen iemand in de 2de persoon, als die derde erbij is. Hoe horkerig kun je zijn: pieterman?)

Als ik een typhoon ben dan bent U een grijs miezerig motregentje.

Mijn impact is kort, maar wel op de lange duur met gevolg en indringend. Uw woorden blijven maar doorzeuren, maar hebben nooit lange impact.

Misschien een "Boer zoekt dichteres"- site voor Uwes?

over en sluiten. Zoek het maar uit!

Willi Fraikin-Traeger

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7586 door Dettie_3
Geplaatst: 13 mrt 2008 09:52 pm

Amen

Amen betekent "het zij zo".

Zullen we het daar dan ook maar bij laten.

Dettie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7587 door Dettie_3
Geplaatst: 14 mrt 2008 10:26 pm

In de verf gezet

De mooie dode in een lijst

van hout. De scherpe vouwen in

zijn broek en hals, het oude haar

dat met een spray verstevigd is,

de rouge op de boerenwangen,

de lipstick – wat een stervende

al niet te wachten staat. Hij is

vakkundig in de verf gezet,

de zwaar geretoucheerde minnaar

en roze etalagepop,

liggend op je tv. Het leven

stijgt elke avond in hem op.

In dit gebouw zijn honderd vrouwen

die slapen bij hun warme man.

Wat me in dit gedicht opvalt:

het gaat voor een gedeelte om onze zintuigen:

- het visuele: kleuren versus niet uitgesproken kleurloosheid van een "niet in de verf gezette" dode (lijkkleur wordt niet vernoemd), enkele sprekende details van de foto zoals de vouw in de broek, meteen verlengd naar de hals: ook daar zijn vouwen in.

- het sensitieve: de tegenstelling warm- koud: de koude van het lijk op de foto (niet geëxpliciteerd, hoeft ook niet), wordt helemaal duidelijk door de 2 laatste regels: de "jij" in het gedicht kan de warmte niet meer ervaren, zoals honderd vrouwen in hetzelfde gebouw dat wel doen.

Voor mij geen stijlbreuk.

Nog even over de kleuren: die worden in de verf gezet (zie de titel), 3x een verwijzing ernaar:

- rouge op de boerenwangen

- de lipstick (geen directe benoeming van kleur)

- een roze etalagepop

"een roze etalagepop" is niet echt een pleonasme. Etalagepoppen zijn als sinds tijden niet meer roze, eerder heel bleek of chocoladebruin... Cool

En dan nog... het roze is enkel een versterking van het rouge erboven, slechts 2x is een kleur expliciet vermeld. De dichter heeft vast ook al een/het lijk gezien en het contrast met de geretoucheerde foto.

Dit is een gedicht zonder tranerigheid, zonder overdreven sentiment.

Dat waren enkele bedenkingen daarover.

Wat ik las als een "verbetering" leek me niks. Wss een grapje???

Ik hou van poëzie. Afkraken is makkelijk. Zelf zoek ik het mooie erin. Ik vermoed ook de meesten op dit forum. Wie dat niet snapt en persoonlijke aanvallen lanceert, hoort hier niet.

Dat wou ik nog zeggen.

Tiba.

Tijd voor maken pagina: 0.462 seconden