Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Aleksander Wat (nee)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2818 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 19 dec 2007 08:27 pm

Een flamingo doet mij in de eerste plaats aan de kleur "roze" denken, en het werd onder andere gebruikt door de Nazi's om de homosexuelen te brandmerken, maar het is ook de kleur die gebruikt wordt om gelukkige personen aan te duiden nl.wikipedia.org/wiki/Roze .

Ik ben het zeker eens met jouw verwijzing naar de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog, een vervolging, waaraan zijn eigen landgenoten toch ook wel aan meegewerkt hebben.

Trefwoorden zijn zeker Jood(s), wanhoop, vervolging (ontsnappen aan ...), slachtoffers (in het algemeen, het Joodse overstijgend), verlangen naar beter.

Rutger

Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2819 door Dettie_3
Geplaatst: 19 dec 2007 08:36 pm

Misschien is het wel een metafoor voor overvloed. Een flamingo heeft water nodig om te kunnen leven. Maar teveel water, geen land, betekent dat er geen plek is om hun eieren te kunnen leggen.

Ze zijn verloren, ook al is er een overvloed aan water.

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2820 door Dettie_3
Geplaatst: 19 dec 2007 09:28 pm

Ik denk ook dat het om overvloed gaat en wel om het teveel en té is nooit goed.

Een flamingo zoekt zijn voedsel in het water, maar als er niets dan water is, verlangt hij naar iets anders.

Misschien is het wel symbool voor de mens die ontevreden is met wat hij heeft?

Tiba.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2821 door Dettie_3
Geplaatst: 20 dec 2007 06:47 am

Overvloed, ja, dat is er in dit gedicht zeker aanwezig. Er is een teveel. Maar dit leidt tot wanhoop. Er is door die overvloed ook duidelijk een gebrek aan andere dingen.

Rutger

Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2822 door Dettie_3
Geplaatst: 20 dec 2007 07:18 am

tiba schreef : Ik denk ook dat het om overvloed gaat en wel om het teveel en té is nooit goed.

Een flamingo zoekt zijn voedsel in het water, maar als er niets dan water is, verlangt hij naar iets anders.

Misschien is het wel symbool voor de mens die ontevreden is met wat hij heeft?

Tiba.

Goeie morgen, Dettie, Tiba en Rutger

Dettie en Tiba, hoe heb ik het nou met jullie? Als je een verklaring van een metaforisch gedicht geeft ben je er niet mee als je slechts de metafoor zelf beschrijft. Tiba denkt nog aan zoiets van ontevredenheid van de mens in het algemeen door de overvloed waarin hij verkeert, een soort algemeen menselijk onvermogen. Maar jullie vergeten dat het hier om een Joodse dichter gaat die de Holocaust heeft overleefd. Rutger en ik denken aan wanhoop en daar is het gedicht emotioneel genoeg voor. De vraag moet worden beantwoord waarom hij als metaforen de flamingo en water kiest, en een flamingo die op zoek is naar land. Dit betekent dat hij voor zichzelf ook geen oplossing ziet in het stukje land dat Israël heet.

Hij is aan volkomen wanhoop ten prooi, zoals ook Rutger schrijft.

Alleen als we uit zijn biografie te weten komen dat hij zich losgemaakt heeft van de tragedie van zijn volk en van zichzelf mag je aan andere verklaringen denken. Dit is misschien ook wel de tragiek van het joods zijn. Dat we ze altijd zullen verbinden met hun lot en eigenlijk zouden we daarvan af moeten, zoals alle mensen beter een tragisch verleden achter zich kunnen laten, zoals bijvoorbeeld Ischa Meier probeerde. Maar misschien is dat wel onmogelijk.

Pieter

"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2823 door Dettie_3
Geplaatst: 20 dec 2007 08:29 am

Er is ook een boekenafdeling op Leestafel waar aandacht aan besteed moet worden Pieter.

Ik kan niet altijd gelijk uitgebreid antwoorden op een gedicht.

Dit was even een korte reactie op wat er gezegd was als eventuele mogelijkheid hoe het ook gezien kon worden.

Dettie

die wel een toelichting heeft gegeven op het gedicht van Nachoem Wijnberg. :shock:

Tijd voor maken pagina: 0.454 seconden