mira schreef : Ik heb nog niet de moed gehad de hele toespraak nauwkeurig te lezen, dat vraagt in de eerste plaats tijd, ze lijkt me wel zeer intellectualistisch.
De gewone lezer staat hier dan ook in de kou.
mira
Nee, persoonlijk vind ik de tekst niet zeer intellectualistisch maar wel erg lang en heel klein 'afgedrukt'. Misschien als het uitgeprint is dat het beter te lezen is, zelf heb ik een erge hekel aan lezen van een lang stuk tekst vanaf een scherm. Ik denk niet dat de gewone lezer in de kou wordt gezet met deze toespraak maar dat het eerder een pleidooi is voor de lezer.
Cees Nooteboom verwijst naar het feit dat veel mensen de bronnen van teksten niet meer kennen, niet meer weten waarnaar verwezen wordt.
Dat klopt ook. Van de bijbel weet ik zelf ook weinig en ook van de klassieken weet ik nagenoeg niets. Nu wil dat natuurlijk niet zeggen dat daarom iedereen niets weet daarover. Maar het valt me vaak wel op dat heel veel mensen niet (meer) lezen en het eigenlijk ook tijdverspilling vinden. Wat heb je daar nou aan is de veelgehoorde opmerking.
Ik denk dat boeken een ongekende bron van kennis leveren maar veel zijn het niet met me eens. Het is saai en duf en wat moet je met die 'verhaaltjes' bovendien is lezen 'ongezellig'.
Het eind van de tekst is 'grappig' daarin worden uitspraken van Goethe aangehaald, dat alles zo snel gaat...
Jonge mensen worden veel te vroeg opgejut en dan in de maalstroom van de tijd meegesleurd; rijkdom en snelheid is wat de wereld bewondert en waarnaar iedereen op zoek is; spoorwegen, snelpost, stoomschepen en alle mogelijke faciliteiten van de communicatie zijn het waarmee de ontwikkelde wereld zichzelf voorbijholt en daardoor in middelmatigheid blijft steken. En dat is dan ook het resultaat van de algemeenheid, dat een gemiddelde cultuur gemeengoed wordt...
Ik denk dat daar eigenlijk de kern wordt geraakt. Er is zovéél aanbod dat mensen blijven steken in middelmatigheid. Door het grote aanbod zullen mensen zich nauwelijks meer écht verdiepen in een voor hun in interessant onderwerp maar overal kleine stukjes vergaren die net niet diep genoeg gaan. Maar net wat hierboven al gezegd wordt...
Laten proeven van schoonheid en zingeving kan idd. perfect op minder intellectueel niveau.
Ik zat nog te denken... Maar goed dat Goethe niet nu leeft... de tijd van de stoomschepen is nu nostalgie en traag...
Dettie