Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Cees Nooteboom (ja)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7227 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Cees Noteboom heeft een nieuwe verhalenbundel " 's Nachts komen de vossen", over verlies, herinnering, ...

mira

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #10623 door Dettie_3
Prijs der Nederlandse Letteren voor Cees Nooteboom

knack.rnews.be/kanaal/boeken/nieuws/cees...92-article42628.html

Tiba.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #10649 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Dank voor de link Tiba. Dat waren pittige opmerkingen.

Zijn hele toespraak staat hier: prijsderletteren.org/2009_dankwoord/

(Je kunt er ook over alle eerdere bekroonde schrijvers, incl. toespraken, juryrapporten etc. lezen).

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #10656 door Dettie_3
Ik heb de hele toespraak nu gelezen.

Zo'n toespraak verzin je niet in een-twee-drie. Wellicht wist hij het op voorhand dat hij die prijs kreeg?

Dat terzijde vind ik die tekst een hele boterham.

Stof om over na te denken.

Tiba.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #10662 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht

Stof om over na te denken.

Zeker Tiba.

Ik probeer mijn ontoereikende kennis van de Klassieken en de Bijbel wel bij te spijkeren, maar je hebt zeker een voordeel als je dat al op school hebt geleerd. Maar ja, daar leerde ik vooral natuurkunde, scheikunde, wiskunde, biologie, sterrenkunde enz. Nuttige vakken, maar niet als je later ontdekt, dat je kunst, cultuur, literatuur en poëzie eigenlijk veel interessanter vindt................

Maar toch blijf ik ook die literatuur waardevol vinden die (volgens de elite van Nooteboom) misschien minder intellectueel is, maar een groter publiek bereikt en het laat proeven van schoonheid en zingeving.

Want tussen elitaire kunst en inhoudsloze bestsellers ligt nog een breed scala aan teksten, die van doorslaggevend belang kunnen zijn om de "niet-elitaire" lezer te doen groeien, zowel w.b. zijn levensvisie als zijn waardering voor literatuur.

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

Lees meer
16 jaren 7 maanden geleden #10663 door Dettie_3

Maar toch blijf ik ook die literatuur waardevol vinden die (volgens de elite van Nooteboom) misschien minder intellectueel is, maar een groter publiek bereikt en het laat proeven van schoonheid en zingeving.

Want tussen elitaire kunst en inhoudsloze bestsellers ligt nog een breed scala aan teksten, die van doorslaggevend belang kunnen zijn om de "niet-elitaire" lezer te doen groeien, zowel w.b. zijn levensvisie als zijn waardering voor literatuur.

Daar kan ik me volledig bij aansluiten, Librije

Laten proeven van schoonheid en zingeving kan idd. perfect op minder intellectueel niveau.

Ik hou van de klassieken, en zo mogelijk, blijft hun erfgoed best behouden. Dat kan niet ten koste gaan van enige neerbuigendheid t.o.v van mensen die daar geen toegang toe hadden, ik wil zelfs verder gaan: of toegang tot literatuur in 't algemeen. Ik verklaar deze opmerking nader: een tijd geleden zag ik een interview op TV, daaruit bleek dat iemand zich misprezen voelde door (vermeend?) gebrek aan literaire kennis.

Ik denk niet dat het op dit forum past om namen te noemen.

Maar ook dat gaf stof tot nadenken.

Tiba.

Tijd voor maken pagina: 1.311 seconden