Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

THIERRY Deleu (ja)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7523 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 04 dec 2007 11:12 am

Thierry Deleu is eredirecteur secundair onderwijs.

Van 1962 tot 1988 was hij leraar Nederlands en intern pedagogisch begeleider aan de Middenschool van het Gemeenschapsonderwijs te Harelbeke. In 1973 werd hij voor een periode van twee jaar de eerste gedetacheerde leerkracht bij Humanistische Jongeren Service.

Van 1970 tot 2000 is hij politiek actief geweest als copywriter, campagneleider en parlementair medewerker. Sedert 1972 is hij voorzitter van de confrérie "Orde van het Zwarte Schaap". Van 1995 tot 1999 was hij attaché op het onderwijskabinet van Vlaams minister Luc Van den Bossche en Eddy Baldewijns. Sedert 1 september 2004 is hij ridder in “The Order of the Razorblades”, de enige online ridderorde in Vlaanderen.

Hij is co-auteur van enkele leerboeken Nederlands ten behoeve van het beroepsonderwijs, onder de titel Ons Taalboek (1968-1972). Tevens redigeerde hij Het Verhaal van 50 jaar Gemeenschapsonderwijs te Waregem (1999).

Thierry Deleu geniet bekendheid als hoofdredacteur van het tijdschrift "Boulevard" (1970-1980), als uitgever van de reeks Schaap Boeken (in hoofdzaak poëzie) en als samensteller van enkele bloemlezingen voor het kunstondewijs. Vooral is hij echter bekend als dichter. Liefde, dood, erotiek en natuur zijn de voornaamste thema’s van zijn poëzie.

Hij is eveneens de auteur van de biografie Marc Bourry, man van het volk (1986) en de essays Verslag van een literaire ontmoeting met André Velghe (1998), Ik zou liegen als ik het anders zei (2001), Guy van Hoof, dichter zonder kroon ( 2001), à titre Personnel (brievenboek, 2004).

Bij het Pablo Nerudafonds verscheen in 1986 een essay over de poëzie van Thierry Deleu van de hand van de Antwerpse auteur Guy van Hoof, onder de titel Aan wat overblijft heb ik genoeg. In 2004 gaf de VWS in de reeks Bibliotheek van West-Vlaamse Schrijvers de monografie Als een jager in zijn grondgebied uit (auteur Guy van Hoof).

T.g.v. de hulde door de Stad Harelbeke (2000) publiceerde De Gebeten Hond een selectie van zijn beste gedichten, onder de titel In de weelde van de liefde.

In 2002 verscheen zijn debuutroman Eindterm. Het eerste deel van de Creuse Trilogie, waarvan in 2003 Amélie Laforêt verscheen en in 2004 de historische roman Arsène du Frêne, heer van La Vallade. Ook deze boeken werden uitgegven door De Gebeten Hond Harelbeke.

De kiemjaren (gedichten) werd op donderdag 26 januari 2006, op gedichtendag, voorgesteld in de stadsbibliotheek van Harelbeke. Het is een uitgave van “Razor’s Edge Editions”.

Klamme handen (roman) werd op vrijdag 8 december 2006 voorgesteld in de stadsbibliotheek van Harelbeke. Het is een uitgave van “Razor’s Edge Editions”.

Magisch alfabet (gedichten & foto’s), speciale editie, verschijnt 15 december 2007 bij “Razor’s Edge Editions”.

In voorbereiding: Schoon volk in de hemel (essay) en De doden zwijgen niet (politieroman), Meeuwen in bloot onderlijf (De Oostduinkerkse gedichten) en het jaarboek van De 50 Meesterdichters van de Lage Landen bij de zee (verzamelbundel dichtersgenootschap).

Dit werd ons toegestuurd door Thierry Deleu.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7524 door Dettie_3
Geplaatst: 04 dec 2007 11:15 am

Dit ontving ik van Thierry Deleu

Waarde redactie,

Beste vriend,

Als bijlage vind je een aantal gedichten die hetzelfde thema hebben: amor!

Ontwaken

languit haar naaktheid een preuts gewaad

op haar been een streep geronnen licht

dat zich een weg baant in de kamer

naar lavendel ruiken de lakens

doodstil dit huis in een beginnende regen

de zon schuift haar lichtende ladder uit

op de vleugels van haar ogen

even talmen zij wanneer een wolk

over de heldere ruimte glijdt

nu knipperen ze in het blinkende licht

languit haar handen achter het hoofd

vraagt zij hoe laat het is

© Thierry Deleu

De andere gedichten plaats ik in de loop van de tijd.

Dettie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7525 door Dettie_3
Geplaatst: 04 dec 2007 11:40 am

Dettie schreef :

Ontwaken

naar lavendel ruiken de lakens

op de vleugels van haar ogen

even talmen zij wanneer een wolk

over de heldere ruimte glijdt

nu knipperen ze in het blinkende licht

languit haar handen achter het hoofd

vraagt zij hoe laat het is

© Thierry Deleu

De liefde, geconcentreerd in die ene vraag, "hoe laat het is", en dit op een wat regenachtige ochtend, die anderzijds toch wel wat beters in het vooruitzicht stelt.

Moest onwillekeurig toch even aan schilderijen van Goya denken (de naakte en de geklede Maya).

De weerverwachtingen voor deze ochtend die in liefde begint, zijn wat wisselvallig, maar bieden hoop op beterschap, zoals o.a. in de volgende verzen.

Rutger

Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #7526 door Dettie_3
Geplaatst: 08 dec 2007 03:58 pm

afbeeldingen van de:

geklede Maya www.windoweb.it/guida/arte/arte_foto/francisco_goya_maya2.jpg

naakte Maya www.windoweb.it/guida/arte/arte_foto/francisco_goya_maya1.jpg

Nu ik ze bekeken heb Rutger krijg ik ook sterk het vermoeden dat in dit gedicht deze schilderijen wel in het achterhoofd van de dichter zaten.

Dettie

die de amorgedichten naar Rutger zal sturen

• Bezoeker
  • Bezoeker
17 jaren 4 maanden geleden #7866 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie, die de amorgedichten naar Rutger zal sturen

Die heb ik ondertussen gekregen, Dettie. En om jullie alvast wat op te warmen, hier alvast het eerste uit de reeks, die wij van Thierry mochten ontvangen :

Herfst

De kamer heeft zich gevuld

met de geur van chrysanten.

Het behang is bruin en goud

en purper het oude bed.

Naast mij de vrouw gelukzalig

in bedwelmend naakt zij ligt.

Haar adem een beslagen raam

hangt rans in de gordijnen.

De lucht smaakt als nieuwe wijn

bitter ondoorgrondelijk

als paddestoelen van één nacht.

Het lokaas van de herfst toen

zij spon zilveren draden

tussen mij en de eeuwigheid

overwonnen niemandsland

meetbaar aan haar vlezen lippen.

Het is goed in deze tijd

te proeven tot de bodem

de rijkdom van de herfst

als een kasplant onder glas.

Thierry Deleu

• Bezoeker
  • Bezoeker
17 jaren 4 maanden geleden #8822 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
De rijkdom van de herfst met warme kleuren, de geur van chrysanten, het oude bed... gelukzaligheid en bedwelming.

Zeer sfeervol, deze late liefde.

mira

Tijd voor maken pagina: 0.643 seconden