Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Patrick Conrad (ja mits uitgegeven bij Standaard/Manteau)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2328 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 05 aug 2007 03:11 pm

In het artikel staat:

Zijn poëzie balanceert (en dit balanceren is steeds in een subtiel evenwicht) tussen Eros en Thanatos, tussen ironie en sérieux.

Zijn gedichten ademen soms een speels-erotische sfeer uit. Teder, frivool en levenslustig wordt de liefde bezongen. Of de vriendschap. Maar liefde en vriendschap zijn voor Conrad per definitie leugenachtig; vandaar de aanwezigheid van morbide elementen (fascinatie voor het verval, herfst en winter, verrotting, de dood) en een melancholische ingesteldheid. Vriendschap wordt verraad, en de dichter wordt in de onmogelijkheid tot waarachtige communicatie gesteld. Een objectgerichte ingesteldheid (een gehecht-zijn, eerder aan voorwerpen dan aan de medemens) tracht dan de angst voor aftakeling en dood te neutraliseren.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2329 door Dettie_3
Geplaatst: 05 aug 2007 03:38 pm

Tiba schreef : Het gedicht vangt aan met het getik van de regen op de ruit. Het zijn nog maar druppels (waar de dichter waarschijnlijk gefascineerd naar kijkt).

De dichter beseft zelf wel dat dit niet zo origineel is, vandaar ook sinds eeuwen: zo was het altijd al.

Dat de regen nog niet zo fel is, zie je ook aan het feit dat er strepen in het stof getekend worden.

Straks zal het harden beginnen regenen, de regen zal striemen, en dat is heel goed te zien vanuit zijn raam op het dak aan de overkant.

Mooie uitleg Tiba. Ik had helemaal over het woordje straks heen gelezen. (Shame on me) En inderdaad eerst strepen en dan striemen.

Pieter schreef : Ik zie hier een beschrijving in van een mislukte liefdesdaad. Dettie wijst op de staat van opwinding, hier is met "je naam is een ballet"haar lichaam bedoeld, heel mooi, en dan hij de sterdanser, en dat steigeren is volgens mij een erotische metafoor voor de erectie (misschien te vergezocht?). Dan sterft alles in zijn orgasme, is alles "stuk" en komen de tranen. Pieter

Ja dat dacht ik ook Pieter, dat steigeren een metafoor voor de erectie is.

In het gedicht wordt gesproken over:

voorzichtige vruchtbaarheid

stervende stoet van stuk en tranen.

Ik zit nu eigenlijk te denken aan ontmaagding. Gezien het voorzichtige en stuk en tranen.

De stoet dan als de vrouwen die haar voor gingen?

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2330 door Dettie_3
Geplaatst: 05 aug 2007 04:40 pm

Ik kan ook niet zeggen dat ik erg stuk ben van dit gedicht.

Het is me te gekunsteld, en dat zal de bedoeling zijn als het om een Vlaams maniërist gaat, maniërisme betekent immers gekunsteldheid, maar dan nog... Ik zal er nog eens over denken hoe dit oordeel Knipoog/Wink goed te verwoorden.

:) Grada

'Do you think it's a whoozle?'

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2331 door Dettie_3
Geplaatst: 05 aug 2007 07:22 pm

Zijn gedichten ademen soms een speels-erotische sfeer uit. Teder, frivool en levenslustig wordt de liefde bezongen. Of de vriendschap. Maar liefde en vriendschap zijn voor Conrad per definitie leugenachtig; vandaar de aanwezigheid van morbide elementen (fascinatie voor het verval, herfst en winter, verrotting, de dood) en een melancholische ingesteldheid. Vriendschap wordt verraad, en de dichter wordt in de onmogelijkheid tot waarachtige communicatie gesteld. Een objectgerichte ingesteldheid (een gehecht-zijn, eerder aan voorwerpen dan aan de medemens) tracht dan de angst voor aftakeling en dood te neutraliseren.

Ja dat klopt heel goed met jouw commentaar, Dettie :D .

Tiba

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2332 door Dettie_3
Geplaatst: 05 aug 2007 08:09 pm

Ik zal er nog eens over denken hoe dit oordeel goed te verwoorden.

Benieuwd naar je oordeel, Grada.

Tiba.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2333 door Dettie_3
Geplaatst: 06 aug 2007 05:36 am

tiba schreef :

Ja dat klopt heel goed met jouw commentaar, Dettie :D .

Ik heb het artikel waarop Tiba ons attent maakte ook gelezen en hierin wordt echt aan literatuurwetenschap gedaan. Namen van verwante dichters en allerlei typeringen van hun poëzie duikelen over elkaar heen. Je gaat je dan afvragen of de bedoeling van de dichter, namelijk het maken van een op zichzelf staand en voor zichzelf sprekend gedicht geen geweld wordt aangedaan. Conrad wordt zelfs verziekt-decadent genoemd.

Ik noem iemand niet graag verziekt, laten we het bij decadent houden. Hier liggen denk ik ook verwantschappen met Baudelaire en Reve. De namen van Jan de Roek en Pernath komen prominent in het artikel voor. Is hier wat van te plaatsen? Ik zal eens naar wat gedichten speuren.

Na al ons gezoek naar de betekenis van Conrad's gedicht en zijn achtergrond hier een poging om zijn gedicht samen te vatten.

Het is the day after. Hij wordt gestraft met een trieste morgen en straks wordt het nog erger, de regen gaat striemen, zijn kater wordt groter.

Hij is een sterdanser(kampioenversierder) en houdt van de "natte stad"'

de kade met zijn alcohol en kreten, de hoeren. Maar hij is iemand tegengekomen die daar niet bijhoort, die hij anders moet beminnen, en dat doet hij voorzichtig, vruchtbaarheid omzeilt ie waarschijnlijk met een vorm van preventie. Zijn pogingen van een nieuwe benadering van de vrouw mislukt, ze hoort nu bij de stervende stoet van alle voorgaande.

Of hier van ontmaagding sprake is, is voor mij niet duidelijk, Dettie.

De passage over zijn vrienden wordt er volgens mij met de haren bijgesleept, en maakt het gedicht nog onduidelijker. Hij bedoelt misschien dat zijn collega's en critici van die tijd, die eerst zijn vrienden waren, hem nogal hard hebben aangevallen op zijn gedrag en dichtkunst. Maar dat hij zijn vrienden schalks noemt, is voor mij als Nederlander totaal onbegrijpelijk. "Grote" mensen noemen elkaar niet schalks.

Mooie dag allemaal. Pieter

Tijd voor maken pagina: 0.623 seconden