Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Herman de Coninck (nee)

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #10167 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: bericht
Niets snijdt dieper als stilte

Niets heelt dieper als stilte

Jan S

Lezer100

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #10169 door Lezer100

Jan s schreef : Niets snijdt dieper als stilte

Niets heelt dieper als stilte

Jan S

Mooi gezegd, Jan.

Tiba.

Lezer100

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #10170 door Lezer100

leni schreef : zo zie je maar weer dat het apprecieren van gedichten of een bepaald gedicht heel vaak erg persoonlijk is. Voor mij is het gedicht ' zoals het eiland van de meeuwen' uit de bundel 'Enkelvoud' het mooiste. Ik heb het ooit op een groot doek (laken eigenlijk, het wapperde in de wind)gedrukt gezien aan de kust (ergens, weet niet meer waar) en rondom vlogen de meeuwen.Het was zo mooi dat ik er stond bij te huilen. Het was dan ook op een dag dat een geliefd persoon iets verschrikkelijks had meegemaakt..Dus..emotie herkenning, herinnering, het speelt allemaal mee. Ik voelde me toen op een eiland, helemaal alleen met enkel die meeuwen en mijn verdriet.

Ik kan het me voorstellen, Leni

Tiba.

Lezer100

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden - 16 jaren 5 maanden geleden #10880 door Lezer100
Ik heb eventjes alles herlezen wat hier staat onder dit item HdC, naar aanleiding van mijn verwijzing bij een gedicht van Kopland naar het gedicht 'middenin de vlakte van juli...', uit: 'De Lenige Liefde'.

Wat ik hier gelezen heb, is als een kroniek van het poëzieforum.

Tiba, Jom en Dettie waren bij deze dichter de spilfiguren. Zeer boeiende debatten.

En Dettie werd almaar meer ingewijd in de geheimen van die vreemde poëtische wereld, en met succes. En toen kwam ook JanS op het toneel.

Die schreef een paar treffende verzen over HdC. Die kunnen misschien ook nog onder zijn naam geplaatst worden.

Ook Leni was erbij.

Sindsdien is er zoveel gebeurd.

Ik was toen bij wijze van spreken nog niet geboren. Op LT poëzie.

middenin de vlakte van juli

kwam ik je tegen. ik woon hier, zei je.

ik keek naar de bloemen. ja, dat zie ik,

Echt stom dat dit niet in zijn geheel mag gepubliceerd worden, want het is echt heel mooi.

Wij hier op het poëzieforum houden van 'gedichten', van iets wat onnoembaar is, en een andere taal behoeft dan de gewone spreektaal.

Maar dat levert uiteraard stof tot heel wat discussie, debat, commentaar, bespreking, interpretatie....

Hopelijk lezen de uitgevers, dichters, erven etc. dit.

En ook de liefhebbers van LTpoëzie.

mira

Lezer100

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #10883 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Een heel mooi pleidooi mira, dankjewel!

Ik moet zeggen dat de moed me behoorlijk in de schoenen is gezakt.

Denk je alles netjes te doen en dan krijg je opnieuw bericht dat mogelijk de gedichten weg moeten cq plaatsing op Poezie-Leestafel misschien zo duur gaat worden dat het voor mij/ons niet meer te betalen is.

Vooral van o.a. deze gedichten van HdeC zou ik het erg vinden als ze weg moeten (en die kans is groot) omdat daar zo'n beetje alles mee begonnen is en het gedicht De zee heeft zichzelf weerlegd bij mij een speciaal plekje heeft (zie bovenstaand).

Laten we maar duimen dat alles mag blijven staan zonder schrikbarend hoge kosten. Ik hoop dat het ook niet te lang duurt voordat we wat weten, dat wachten op bericht is niet echt lekker.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #10888 door Lezer100
Begrijpelijke frustratie die jullie hier verwoorden. En ja, het zou zalig zijn om vrij en vrolijk te kunnen blijven genieten van poëzie via de leestafel. Ze (de Leestafel) heeft bij mij ook een heel bijzondere impact gehad. Zonder de leestafel had ik misschien nooit zoveel poëziebundels gekocht en gelezen.

Maar ook de vriendschap die ik ervaar vanuit het hart van de Leestafelaars is heel waardevol.

Als ik de brieven in "Aangename postumiteit" van Herman De Coninck lees, ontdek ik dat hij enerzijds voorstander was voor degelijke vergoeding voor het werk van dichters maar anderzijds ook voorstander was om de toegankelijkheid en betaalbaarheid van poezie te bevorderen.

Het blijft een moeilijk evenwicht.

Zijn er alternatieven? Een formum waar we geen gedichten publiceren maar wel verwijzingen doen (met titels, citaten, ... ) ... ?

Jan S

Lezer100

Tijd voor maken pagina: 0.563 seconden