Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Uitspraken over poëzie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6852 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 09 apr 2005 09:29 am

Ik vind het een moeilijke tekst van Herman de Coninck. Maar dat heb ik bij zijn gedichten ook, ik begrijp ze vaak niet of laat ik het zo zeggen ik voel niet wat hij bedoelt. Op enkele uitzonderingen na.

Bedoelt hij dat poëzie de dingen met elkaar verbind? Ook al lijken ze tegenstrijdig?

Het gedicht van jellema vind ik prachtig. Ik zie er niet zozeer een bewust worden van zijn eigen verlorenheid in. Eerder een terugkeren naar het vertrouwde na kennis gemaakt te hebben met een vreemde wereld.. Nog wel zonder aarzeling...

Maar het gaat om het beeld dat dit gedicht oproept en inderdaad het doet iets met je. Ik denk dat dat de essentie van poëzie is. In een paar woorden een beeld oproepen dat je raakt.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6853 door Dettie_3
Geplaatst: 09 apr 2005 02:55 pm

Ik vind het een moeilijke tekst van Herman de Coninck

Ik kom er nog op terug, Dettie.

Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6854 door Dettie_3
Geplaatst: 09 apr 2005 07:30 pm

Heel subtiel gedicht, Lizzy.

Het volgend commentaar van Oek de Jong is ook zeer raak geformuleerd.

Door die babykrab wordt de dichter zich plotseling bewust van zijn eigen verlorenheid in een onkenbare wereld. Hoe weet je dat dat iets is, een beeld waar je iets mee kunt. Omdat die gebeurtenis je raakt. Omdat hij je raakt, ontstaat er zoiets als een bezielde blik. En een bezielde pen.

Groetjes. Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6855 door Dettie_3
Geplaatst: 10 apr 2005 08:37 pm

Dettie schrijft:

Ik vind het een moeilijke tekst van Herman de Coninck. Maar dat heb ik bij zijn gedichten ook, ik begrijp ze vaak niet of laat ik het zo zeggen ik voel niet wat hij bedoelt. Op enkele uitzonderingen na.

Bedoelt hij dat poëzie de dingen met elkaar verbind? Ook al lijken ze tegenstrijdig?

Het gedicht van jellema vind ik prachtig. Ik zie er niet zozeer een bewust worden van zijn eigen verlorenheid in. Eerder een terugkeren naar het vertrouwde na kennis gemaakt te hebben met een vreemde wereld.. Nog wel zonder aarzeling...

Maar het gaat om het beeld dat dit gedicht oproept en inderdaad het doet iets met je. Ik denk dat dat de essentie van poëzie is. In een paar woorden een beeld oproepen dat je raakt

.

Herman DC heeft het erover dat een goed gedicht oog heeft voor de tegenstrijdigheden die bv. in gevoelens zitten en die niet probeert weg te werken of uit te leggen, maar dat juist de tegenstrijdigheden vaak een gedicht dragen. Toevallig of niet, hij vertrekt van het 'beeld in de poëzie", wat jij hier nu ook juist hebt vermeld, vandaar dat ik je reactie volledig gecopieerd heb.

Ik heb lange tijd gedacht dat het beeld het poëtisch middel bij uitstek was. (...) De laatste tijd ben ik de paradox een minstens even essentieel poëziemiddel gaan vinden, en misschien is het niet eens een middel maar de essentie. Vooral liefdespoëzie maakt dat duidelijk. Een wonder kan alleen als het heel simpel is, geluk is verdrietig, echte melancholie is eigenlijk diep gelukkig, bij Kopland zijn vergankelijkheid en sterfelijkheid een goeie zaak (...)

Gevoelens zijn tegenstrijdig, en een dichter is degene die die tegenstrijdigheid ziet en vooral: laat bestaan. De paradox, als stijlfiguur, doet dat. Maar de paradox is meer dan zomaar een stijlfiguur. Het wonder van de poëzie zal er wel in bestaan dat er ergens een helder raadsel blijft (uit: Intimiteit onder de melkweg).

Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6856 door Dettie_3
Geplaatst: 13 apr 2005 07:41 pm

Je moet leren dat de canon (van dichters) een mannelijke zaak is met mannelijke normen. Dat het voor vrouwen vrijwel onmogelijk is om daarin door te dringen, tenzij je je geheel inleeft in de wetmatigheden en normen die daar gelden. Dat je daarvoor een deel van je identiteit als vrouw moet afleggen en dat dat je vervolgens wordt nagedragen, zodat je toch nooit een volwaardig gecanoniseerde bent. Dat je er na je dood toch meteen uitgeknikkerd wordt.

Elly de Waard

in een interview met Hanneke Klinkert in Poëziekrant 5, jaargang 24, september-oktober 2000

Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6857 door Dettie_3
Geplaatst: 17 apr 2005 12:28 am

Aan het misverstand dat engagement in de poëzie betekent dat de vorm er niet toe doet, heb ik me altijd geërgerd. Als de vorm er niet toe doet, moet je niet met poëzie bezig zijn.

Stefan van den Bremt

in een interview met Jooris van Hulle in Poëziekrant, jaargang 24, nr. 4, juli-augustus 2002.

Tiba.

Tijd voor maken pagina: 0.445 seconden