Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
Door die babykrab wordt de dichter zich plotseling bewust van zijn eigen verlorenheid in een onkenbare wereld. Hoe weet je dat dat iets is, een beeld waar je iets mee kunt. Omdat die gebeurtenis je raakt. Omdat hij je raakt, ontstaat er zoiets als een bezielde blik. En een bezielde pen.
Ik vind het een moeilijke tekst van Herman de Coninck. Maar dat heb ik bij zijn gedichten ook, ik begrijp ze vaak niet of laat ik het zo zeggen ik voel niet wat hij bedoelt. Op enkele uitzonderingen na.
Bedoelt hij dat poëzie de dingen met elkaar verbind? Ook al lijken ze tegenstrijdig?
Het gedicht van jellema vind ik prachtig. Ik zie er niet zozeer een bewust worden van zijn eigen verlorenheid in. Eerder een terugkeren naar het vertrouwde na kennis gemaakt te hebben met een vreemde wereld.. Nog wel zonder aarzeling...
Maar het gaat om het beeld dat dit gedicht oproept en inderdaad het doet iets met je. Ik denk dat dat de essentie van poëzie is. In een paar woorden een beeld oproepen dat je raakt
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen