Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Poezie verkoopt niet!!

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5973 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 13 sep 2004 02:54 pm

Wouter wordt wakker!

Het probleem der problemen: iets bediscussiëren zonder te definiëren wat er bedisussieerd wordt. Martin Heidegger verwoordde dit (vrij geciteerd) alsvolgt: 'Met heeft zich vanaf Plato met de verkeerde vraag bezig gehouden: 'Waarom zijn wij?'. We moeten ons eerst afvragen wat 'zijn' eigenlijk is.'

Of: wie bepaalt wat slechte of goede poëzie is? En wat zijn de principes van diegene om te zeggen: 'Dat is goed, dat is slecht.' Laten we eerst hier een antwoord op zoeken, voordat er discussie is over de vraag of er überhaupt slechte dan wel goede poëzie is. Het beginsel is onontbeerlijk.

Mijn inziens is er niemand die bepaalt wat goed is of slecht, behalve de lezer zelf. Zodoende bestaat er per definitie geen slechte poëzie, gezien iedereen het dan met elkaar eens zou moeten zijn. Wanneer je een gemiddelde trekt uit meerdere meningen zou je generaliseren door de poëzie slecht dan wel goed te noemen al naar gelang het gemiddelde vertegenwoordigt. Maar wie zijn wij of wie ben jij om voor een ander te bepalen wat goed of slecht is? Goed of slecht kent soweiso geen gradatie. Dat zorgt er voor dat de kwalificatie puur individueel is net zoals poëzie puur persoonlijk is: een gedicht is goed of slecht, maar alleen voor jou.

Wouter
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5974 door Dettie_3
Geplaatst: 13 sep 2004 02:56 pm

Misschien ten overvloede: ik heb het erg druk. Dus verwacht niet al te veel inbreng van mij. Desalniettemin lees ik nog steeds mee en tintelen vaak mijn vingers om te reageren. Maar ik weet de gevolgen: mijn passieve deelname verandert in een actieve.

Groet, Wouter

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5975 door Dettie_3
Geplaatst: 13 sep 2004 03:02 pm

Van mij mag het hoor Wouter, je inbreng wordt node gemist!!!

Dettie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5976 door Dettie_3
Geplaatst: 13 sep 2004 08:49 pm

Of: wie bepaalt wat slechte of goede poëzie is? En wat zijn de principes van diegene om te zeggen: 'Dat is goed, dat is slecht

.

Als je daarmee bedoelt dat we eerst moeten definiëren wat poëzie eigenlijk is, ga ik volledig akkoord. Daartoe deden we een (weliswaar schuchtere) poging. Iedere inbreng daarbij is meer dan welkom.

Overigens zeer blij dat je vingers tintelen!

Groetjes. Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5977 door Dettie_3
Geplaatst: 15 sep 2004 08:22 pm

Wouter schreef:

Dat zorgt er voor dat de kwalificatie puur individueel is net zoals poëzie puur persoonlijk is: een gedicht is goed of slecht, maar alleen voor jou.

Oké. Je 'mag' zeggen: Ik vind dit gedicht niet/wel mooi. Met deze uitspraak verwoord je je mening (en meningen moeten we niet verwarren met feiten).

Toch ben ik het er niet helemaal mee eens: een gedicht dat ik slecht vind, kan toch van goede kwaliteit zijn (en andersom).

"Goed of slecht kent soweiso geen gradatie."

Dit snap ik niet/vind ik onzin - en niet alleen als het om poëzie gaat. Is er geen grijs? Of is dit een uitspraak van een gepassioneerd persoon?

Wat bedoel je precies met deze uitspraak?

Noa

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12300 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Lieve mensen,

wat heb ik toch weer schitterende dingen gelezen bij het bladeren in dit poëzieforum met zijn (soms verborgen) schat aan informatie, debat, wisselwerking, nu ook bij dit item.

Dit alles is 'voor mijn tijd', maar echt de moeite waard om te (her)lezen.

mira

Tijd voor maken pagina: 0.413 seconden